Адаптація учнів 1-го класу

 

  

 

УКРАЇНА

МІНІСТЕРСТВО  ОСВІТИ І НАУКИ

ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВС.СТРОЇНЦІ

вул. 50-річчя Жовтня,16, с.Строїнці, 23340. тел./факс 2-45-41

e-mail: Strointsi.school@meta.ua, код ЄДРПОУ 26234014

 

Н А К А З

 

 29.12.2018                                                                                              №160                            

 

Про адаптацію учнів

1-го класу до навчання

 

     Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 87 «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти», наказів Міністерства освіти і науки України від 21.03.2018 № 268 «Про затвердження типових освітніх програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти» від 20.08.2018 № 923 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо адаптаційного періоду для учнів першого класу у Новій українській школі»,

згідно річного плану навчального закладу адміністрацією та практичним психологом    протягом першого семестру 2018-2019 навчального року вивчалось питання адаптації учнів  1-го класу до навчання , адже створення сприятливого середовища для адаптації дитини до систематичного шкільного навчання забезпечуватиме їй подальший розвиток, успішне навчання та виховання. 

     Адміністрацією навчального закладу дотримано вимог  щодо забезпечення належних умов для навчання і виховання здобувачів освіти,   зокрема  першокласників, які у загальноосвітньому навчальному закладі встановлено відповідно до Державних  санітарних правил і норм влаштування  та організації  освітнього процесу.

     У початковий період навчання дитини у 1 класі важливе значення має успішність адаптивного періоду. Створення сприятливого середовища для адаптації дитини до систематичного навчання забезпечуватиме їй подальний розвиток, успішне навчання та виховання.

      Перші тижні навчання в 1-му класі – важливий етап для створення в класній спільноті атмосфери прийняття, довіри, взаємозацікавленості, бажання слухати одне одного, висловлюватися. На цьому етапі закладаються основи для усної взаємодії учителя з учнями та учнів між собою. Саме тому багато уваги в перший місяць  учителька 1 класу Загородна А.В.приділяла знайомству, організації коротких розповідей про власні захоплення першокласників, їх улюблені ігри тощо.

     Станом на 1 вересня до навчання приступили 17 учнів. Вчитель  працює за навчальною програмою НУШ-1 (автор Р.Б. Шиян).  Вона володіє методикою проведення ранкових зустрічей, здійснює інтегрований підхід до використання навчального матеріалу у межах теми, вчить дітей працювати в парах, вільно спілкуватися. У класі створені необхідні осередки, розроблені правила, підготовлені та оновлюються стенди, укладені портфоліо учнів та ведуться щоденники вражень. Діти вільно спілкуються, обговорюють теми, які пропонує вчитель.

   Учителька творчо та креативно підійшла до облаштування освітнього простору, створила осередки, бібліотечку,  активно використовується  класна кімната для проведення ранкових зустрічей  , упроваджується технологія «Щоденні 5», практикується робота в парах, групах,   діти вчаться проводити перші дослідження та спостереження. На стендах розміщені роботи учнів, які потім  укладаються у портфоліо. Залюбки по завершенню занять першокласники ведуть записи у щоденнику вражень. Педагог велику увагу звертає на згуртування учнів, формування спільноти. Учитель 1 класу   активно запроваджує інтегрований, діяльнісний підхід до навчання учнів, роботу в парах. Естетично та оригінально оформлені стенди для інформацій, настрою, дитячих робіт, осередки, визначено місце для зберігання дитячих матеріалів, упорядковується портфоліо учнів, заняття із цеглинками «Лего».

     Перший тиждень носив назву «Я школяр». Щодня учні   отримували знання про те, навіщо ходити до школи, що очікувати від шкільного життя, хто однокласники, як безпечно дістатися до школи й повернутися додому, що покласти у шкільний ранець.

     Другий тиждень носив назву «Мій/наш клас». Упродовж його проведення реалізовувалися проблемні питання: як знайти свою класну кімнату, як почуватися комфортно у класі.

    Тема третього тижня «Мої друзі». Вона допомогла   вирішенню питань, хто такі друзі, яким має бути друг, як знайти друзів, чому нам цікаво разом, як зберегти дружбу, як піклуватися по друзів – домашніх улюбленців.

     «Моє довкілля» - такою була  тема четвертого тижня. У ході роботи учні відповідали на питання, що мене оточує, які таємниці має шкільне подвір'я, які рослини ростуть на шкільному подвір'ї, кольори та звуки довкілля, які вони, як поводитись у довкіллі.    

    У 1 класі 17 учнів. З них 12 дівчаток, 5 хлопчиків. До школи всі діти були охоплені дошкільною освітою, крім Олійника М.

        Найбільш складним періодом адаптації першокласників у школі вважаються перші 4-6 тижнів навчання. Спостереження за учнями показало, що соціально-психологічна адаптація проходить в класі по-різному. Більша частина учнів адаптувалась протягом 1 місяця навчання,  відносно швидко освоїлась у новому колективі, знайшла друзів. Діти в основному привітні, доброзичливі,  з бажанням і без напруги виконують шкільні обов’язки, хоча інколи і виникають певні складності  в контакті з іншими.

           Такі учні, як Гайдук В., Грицанюк О., Юрієнко О., Смірнова К. проходили більш тривалу адаптацію, деколи відмовлялися виконувати поставлене перед ними завдання  , проте завдяки розумній реакції вчителя приступали до роботи. Та на кінець 1 півріччя реакція цих учнів стала відповідною до вимог школи. Один учень –  Олійник М.. має труднощі у засвоєнні навчальної програми, плутає букви, не бачить рядка, клітинки, ще не читає, рахувати вміє до 10, але з допомогою, пропускає цифри. Приклади та задачі взагалі не розв’язує. Адаптація цієї дитини триває, батькам надано педагогічні та психологічні рекомендації .

   Учитель 1 класу  завжди емоційно підтримує всіх дітей за успіхи, навіть якщо вони і незначні. Після двох місяців навчання в школі учителька заповнила свідоцтва досягнень кожного учня. Відповідно до нього помітний прогрес у навчанні продемонстрували такі учні: Писанюк А., Мазурова К., Ковач А., Дошина Є., Гуцол М., Штодько У. Учениця Лесюк Л. досягає зосередженості у навчанні за допомогою вчителя. П'ятеро учнів (Селезньова У., Мельник Я., Кравчук М., Бегар М., Гудзішевська А.) виявляють інтерес до навчання, активно працюють на уроці, виявляють самостійність у роботі, демонструючи помітний прогрес, проте ставлять запитання про нове незрозуміле за допомогою вчителя. Учні Гайдук В., Грицанюк О., Смірнова К., Юрієнко О. ще потребують допомоги вчителя. На кінець І семестру виявлено, що учні Гуцол М., Бегар М., Мазурова К. читають цілими словами, Писанюк А., Ковач А., Штодько У., Дощина Є., Гудзішевська А., Мельник Я., Кравчук М., Лесюк Л., Селезньова У. читають складами. Грицанюк О, Юрієнко О., Смірнова К., Гайдук В. починають складати букви. Добре володіють обчислювальними навичками усно Писанюк А., Ковач А., Штодько У., Дощина Є., Кравчук М., Мазурова К., Гуцол М., Бегар М. Намагаються обчислювати за допомогою наочного матеріалу Грицанюк О., Селезньова У., Мельник Я., Гудзішевська А.

  Проте,  ще потребує великої уваги і допомоги вчителя Олійник М. Цей учень не виявляє інтересу до навчання, не працює на уроці, відмовляється виконувати завдання вчителя, не завжди вирішує конфлікти  з дітьми мирним шляхом, не дотримується правил поведінки під час гри, відпочинку. Часто відмовляється брати участь у колективній грі. Іноді демонструє розгніваний настрій.

     Вивчення даного питання показало, що всі учні 1-го класу адаптувались до навчання в закладі загальної середньої освіти.

    Виходячи  з вище сказаного,

 

НАКАЗУЮ:

 

     1.  Заступнику директора з навчально-виховної роботи  Фартушній Н.О. дотримуватись Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації  освітнього процесу (ДСанПіН 5.5.2.008–01) при складанні розкладу уроків  у 1 класі.

     2. Вчительці початкових класів  Загородній А.В.:

      2.1. Уважно підходити  до організації навчально-виховного процесу  першокласників.

2.2. Підтримувати постійний зв'язок з батьками.

2.3. Співпрацювати з практичним психологом школи Жук Л.В. щодо шляхів залучення Олійника М. до колективних форм роботи.

       3. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника директора з НВР Фартушну Н.О.

 

Директор школи                               /В.П.Порохня/

 

З наказом ознайомлені:

1.Фартушна Н.О.

2.Загородна А.В.

3.Жук Л.В.