Про підсумки вивчення стану викладання та рівня навчальних досягнень учнів з іноземної мови (англійської) у початкових класах

 

        

 

УКРАЇНА

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ

ТИВРІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА  І-ІІІ СТУПЕНІВ С.СТРОЇНЦІ

 

Н А К А З

 

 02.12.2019                                         Строїнці                                           № 142

 

Про підсумки вивчення стану

викладання та рівня навчальних

досягнень учнів з іноземної мови

(англійської) у початкових  класах

 

  Згідно з річним планом  адміністративного контролю якості викладання та рівня навчальних досягнень учнів протягом жовтня-листопада 2019  року в закладі загальної середньої освіти здійснювався  контроль за якістю викладання та рівня навчальних досягнень учнів початкових класів з англійської мови.

   Метою вивчення іноземної мови у початкових класах є формування в учнів комунікативної компетентності з урахуванням комунікативних умінь, сформованих на основі мовних знань і навичок, оволодіння уміннями та навичками спілкуватися в усній і письмовій формі з урахуванням мотивів, цілей та соціальних норм мовленнєвої поведінки у типових сферах і ситуаціях.

Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких завдань:

правильна вимова і розрізнення на слух звуків, слів, словосполучень і речень;

оволодіння найбільш уживаною лексикою у межах визначеної тематики і сфери спілкування;

отримання уявлення про основні граматичні категорії мови, яка вивчається; розпізнавання відомого лексичного і граматичного матеріалу під час читання та аудіювання і використання його у процесі усного спілкування;

розуміння на слух мовлення вчителя, однокласників, основного змісту текстів з використанням наочності;

участь у діалогічному спілкуванні (вміння вести етикетний діалог і діалог-розпитування під час повсякденного спілкування);

уміння коротко висловлюватися у межах тематики і сфери спілкування, що визначені для початкової школи, відтворювати напам’ять римовані твори дитячого фольклору;

оволодіння технікою читання вголос, читання про себе навчальних та нескладних текстів, використання прийомів ознайомлювального та навчального читання;

правильне написання слів, словосполучень, речень і текстів;

засвоєння елементарних відомостей про країну, мова якої вивчається.

З урахуванням мети і завдань вивчення іноземної мови виділяються  такі змістові лінії: мовленнєва, мовна, соціокультурна і діяльнісна.

Мовленнєва лінія забезпечує формування мовленнєвої компетентності шляхом формування та удосконалення вмінь і навичок в усіх видах мовленнєвої діяльності (аудіюванні, читанні, говорінні, письмі), а також готовності розв’язувати проблеми особистісного і суспільного характеру.

Мовна лінія передбачає формування мовної компетентності шляхом  засвоєння системних знань про мову як засіб вираження думок і почуттів.

Соціокультурна лінія сприяє формуванню соціокультурної компетентності шляхом засвоєння культурних і духовних цінностей, норм, що регулюють соціально-комунікативні відносини між статями, поколіннями, націями, сприяють естетичному і морально-етичному розвиткові учнів.

Діяльнісна (стратегічна) лінія сприяє формуванню діяльнісної компетентності шляхом формування навчальних умінь і навичок, опанування стратегіями, що визначають мовленнєву діяльність, соціально-комунікативну поведінку учнів, спрямовані на виконання навчальних завдань і розв’язання життєвих проблем.

Сучасна система навчання іноземної мови дає можливість застосовувати комунікативно-діяльнісний підхід оволодіння мовою як важливим засобом міжкультурного спілкування, усвідомлення учнями особливостей культури народу, мова якого вивчається, власної національної культури.

Під час здійснення внутрішкільного контролю за станом викладання іноземної мови (англійської) увага була приділена дотриманню та виконанню чинних нормативно-правових документів і науково-методичних рекомендацій  про викладання навчальних предметів  у закладах загальної середньої освіти  у 2019-2020 н.р.   ( Лист від 01.07.2019 № 1/11-5966), дотримання вимог єдиного орфографічного режиму. Також контролю підлягали питання  навчально-методичного та кадрового забезпечення викладання предмета, виконання вимог до сучасного уроку, впровадження інноваційних технологій навчання, забезпеченість учнів підручниками, виконання вимог  навчальних програм.

   Науково-методичне забезпечення викладання англійської мови в початкових класах відповідає вимогам .

Викладання здійснюється за такими навчальними програмами: 

у 1-2 класах – за новим Державним стандартом початкової освіти, затвердженим Постановою КМУ від 21 лютого 2018 року №87 та Типовою освітньою  програмою (наказ МОН України від 21.03-2018 №268). Розробленою під керівництвом Р.Б.Шияна;

у 3-4 класах – за Державним стандартом початкової загальної освіти затвердженим Постановою КМУ від 20 квітня   2011 року №462 та Типовою освітньою  програмою закладів загальної середньої освіти І ступеня(наказ МОН України від 20.04.2018 №405)

програмою «Іноземні мови.

  Кадрове забезпечення викладання іноземної мови (англійської)має такий вигляд:

№ з/п

Клас

ПІБ учителя

Спеціальність за дипломом

Кваліфіка-ційна

категорія

Педагогічне звання

Стаж роботи

Нагородження за роботу з предмета

Рівень  проведення уроків

1

1-4

 Матейчук Олена

Степанівна

Вчитель російської і    англійської мови  та зарубіжної літератури

 спеціаліст

-

3

-

 достатній

 

Матейчук О.С. пройшла навчання за програмою підвищення кваліфікації вчителів початкових класів з упровадження нового змісту Державного стандарту початкової освіти (свідоцтво ВА 02139682/НУШ 005847). Захистила авторську роботу за тематикою «Моделювання сучасного освітнього процесу на засадах концепції «Нова українська школа».

  Забезпеченість підручниками іноземної мови (англійської) в початковій ланці освіти таке:

Класи

Автор та назва підручника

Рік видання

% забез-пече-ності

1

Карпюк О. Д. Англійська мова: підруч. для 1 кл. загальноосвіт. навч. закл.

2018

100 %

2

Карпюк О. Д. Англійська мова: підруч. для 2 кл. загальноосвіт. навч. закл.

2019

100 %

3

Карпюк О. Д. Англійська мова: підруч. для 3 кл. загальноосвіт. навч. закл.

2013

100 %

4

Карпюк О. Д. Англійська мова: підруч. для 4 кл. загальноосвіт. навч. закл.

2004

100 %

Отже, школа на 100 % забезпечена підручниками для викладання іноземної мови (англійської).  

 У школі для вивчення іноземної мови (англійської) відведено навчальний кабінет,  проте учні 1-4 класів вивчають предмет у  закріплених за класами кабінетах.   Створення освітнього простору  кабінетів 1-2 класів проводиться відповідно до положень НУШ, а  робота щодо обладнання 3-4 класів  - відповідно до Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.07.2004 № 601.

У початковій школі учитель Матейчук О.С. здійснює закладання психолінгвістичних основ іншомовної комунікативної компетенції, тренує  органи  чуття (слуху і зору) молодшого школяра для успішного сприйняття акустичних і графічних сигналів, тренує його артикуляційний апарат, формує кінестетичні образи звуків, букв, слів, коротких фраз  за допомогою різноманітних видів навчальної діяльності: розігрування сценок, заучування напам`ять віршів, пісень, виконуючи які , учні імітують правильну вимову та інтонаційний малюнок. Учителька добирає таку систему вправ і завдань, яка допомагає учням переносити мовленнєві зразки у реальні ситуації спілкування в класі.

Слід зазначити, що Олена Степанівна  використовує роздатковий, демонстраційний  матеріал, а це дає можливість їй проводити змістовні уроки.

            Учитель ставить перед собою завдання при вивченні англійської мови формувати в учнів комунікативну  компетенцію шляхом здійснення  усного мовленнєвого спілкування, розуміння на слух змісту тексту, вміння читати й розуміти невеличкі тексти.

Аналіз відвіданих уроків продемонстрував наступне: вчителька Матейчук О.С. проводить уроки відповідно до навчальних програм і календарно-тематичного планування. Методичним змістом всіх її уроків є комунікативність. Продумана структура уроків, логічна їх послідовність, різноманітність форм і методів – все це говорить про значну  професійну майстерність. Вчителька вчить дітей спілкуватися іноземною мовою, намагається будувати навчання шляхом створення різноманітних ситуацій так, щоб воно було схоже на процес природної комунікації. В організації пізнавальної діяльності учнів на уроці переважає особистісно зорієнтована спрямованість, гуманістичність, активність і новизна. Вчить учнів відстоювати свої погляди, захищати свою точку зору, формувати своє ставлення до різних проблем, демонструючи власні елементарні проекти. Формує в учнів навички навчальної праці, готує їх до самоосвітньої роботи.  Широко використовує гру як засіб  тренування мовленнєвих компонентів та структур. Важливо те, що гру вчитель спрямовує не в змагальне русло, а на те, щоб дати учням змогу практикувати мовлення та набути відчуття досягнення якогось результату, а не відчуття переваги над кимось.За допомогою гри учитель мотивує учнів до спілкування англійською мовою і спонукає учнів до здобуття впевненості в своїх уміннях взаємодіяти за допомогою англійської мови. Поширеним є використання  автентичного матеріалу: листівок, оголошень, реклами, журнальних і газетних публікацій, коміксів.

Учителька формує в учнів початкової ланки освіти первинні навички письма. Це відбувається на основі відтворення зразків, заповнення пропусків у словах та реченнях, підписі малюнків, заповненні таблиць та схем словами, складанні і записі речень за аналогією, написанні елементарних повідомлень за зразком. Цьому сприяють виконання вправ з підручника та робочого зошита, а також діяльність у міні-проектах. Олена Степанівна добре розуміє особливості оцінювання учнів у іншомовному навчанні на початковому етапі. Тому вміло застосовує формувальне оцінювання, що має на меті оцінювання не результату, а процесу навчання. Це допомагає їй мотивувати учнів до вивчення іноземної мови, формувати в учнів упевненість у собі, здатність усвідомлювати відповідальність за власне учіння. Вона спостерігає за поступом учнів у набутті первинних мовленнєвих навичок, звертає увагу на учнів, які потребують особливої підтримки і уваги. Вона порівнює попередні результати  учня з його наступними досягненнями, помічає  і надає позитивний відгук навіть за маленький поступ уперед, хвалить за зусилля, зосереджується не на помилках, а на досягненнях, формуючи таким чином позитивне ставлення молодшого школяра до самого себе. Учителька заохочує учнів розмовляти іноземною мовою, вітаючи їхню сміливість, намагання та зусилля, адаптує своє мовлення до рівня розуміння дитиною.

         Проте, вчителю слід звернути увагу на зовнішню організацію уроків, тобто своєчасний початок і кінець уроку, мотивацію навчання, а також використання щоуроку мовної артикуляційної зарядки – комунікативного методу організаційного моменту, що створює відповідну мовленнєву атмосферу.

          Вчителька активно використовує мовленнєві ситуації, достатню кількість часу уроку відводить для пояснення граматичних форм, різних типів речень. Наполегливо, постійно працює над вивченням нової лексики і повторює лексичні одиниці раніше вивчених тем. З учнями початкових класів вдалим є підведення підсумків після кожного виду роботи, доречно використовує наочність  для проведення навчальних занять. Її уроки змістовні, матеріал викладається логічно і послідовно, раціонально використовуються методи, принципи і засоби навчання. Гарний темп уроку спонукає учнів бути активними.  У 1 та 2 класах НУШ широко застосовує комп’ютерні та демонстраційні методи навчання, демонструє мультики учням, проводить фізкультхвилинки  під музику англійською мовою. Але, разом з тим, вчительці слід звернути увагу на використання індивідуальної роботи з учнями, домагатися того, щоб учні змістовно і поширено відповідали на поставлене запитання. Своєчасно робити підсумок уроку,   дотримуватися дисципліни учнів на уроці, застосовувати технічні засоби навчання в 3 і 4 класах.

   У зв’язку з вищезазначеним,

 

 НАКАЗУЮ:

        

1.     Вчителю Матейчук О.С.:

    1.1. Продовжити роботу щодо виконання інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України щодо вивчення  англійської мови у початковій ланці освіти, над поповненням навчально-методичної бази кабінету  щодо добору додаткової методичної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки, систематизацією методичних, дидактичних матеріалів, виконанням вимог єдиного орфографічного режиму, вимог до сучасного уроку, впровадженням інноваційних технологій навчання

    1.2. Працювати над підвищенням власного науково-методичного рівня шляхом підвищення кваліфікації та самоосвіти.

    1.3. Проводити   роботу щодо розробки, систематизації методичних, дидактичних матеріалів до уроків.

   1.4. При організації навчальної діяльності звертати увагу на мотивацію навчання, при зовнішній організації уроку на своєчасний  його  початок і кінець.

   1.5.  Ширше застосовувати в процесі навчання іноземної  мови        методики проектів.

   1.6. З метою поглибленого вивчення навчальної дисципліни залучати учнів до  позакласної роботи

  1.7.Вимагати від учнів дисципліни на уроці.

2. Керівнику ШМО  учителів  початкових класів Мазур В.В. опрацювати зміст наказу  на засіданні ШМО.

3. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника директора з НВР Фартушну Н.О.

 

      Директор школи                          /В.П. Порохня/

 

З наказом ознайомлені:

1.Фартушна Н.О.

2.Матейчук О.С.