Про стан навчання та рівень навчальних досягнень учнів з фізичної культури

 

 

         

 

УКРАЇНА

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ

ТИВРІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА  І-ІІІ СТУПЕНІВ С.СТРОЇНЦІ

 

Н А К А З

 

 26.11.2019                                         Строїнці                                           № 141

 

Про стан навчання та рівень

навчальних досягнень учнів

з фізичної культури

 

  Згідно з річним планом роботи школи на 2019-2020 навчальний рік, на виконання наказу № 132 від 23.10.2019р. «Про організацію вивчення стану навчання та рівня навчальних досягнень учнів з фізичної культури»   протягом жовтня 2019 року було вивчено стан навчання та рівень навчальних досягнень з фізичної культури.

  З цією метою було здійснено відвідування уроків, аналіз матеріально-технічного забезпечення процесу викладання фізичної культури, контроль виконання навчальних програм, вивчення календарно-тематичних планів роботи вчителя фізичної культури, аналіз поурочних планів, стану ведення класних журналів, стану роботи з безпеки життєдіяльності та здійснення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням, аналіз стану позакласної роботи з навчального предмета.

   Фізичну культуру   в  5-11 класах викладає вчитель фізичної культури Сивець В.В. Кваліфікаційна категорія – спеціаліст, стаж роботи  - 4 роки, закінчив Вінницький державний педагогічний університет імені М. Коцюбинського у  2017 році.

  Фізичне виховання — важливий засіб фізичного, соціального та духовного розвитку учнівської молоді.

   Метою навчального предмета «Фізична культура» є формування в учнів стійкої мотивації до збереження і зміцнення свого здоров’я та ціннісних орієнтацій щодо здорового способу життя. Предмет надає змогу створити цілісну уяву про вплив занять фізичними вправами на розвиток особистості;

оволодіти технікою рухових дій; набути навичок організації та методики проведення найпростіших форм занять фізичною культурою; сприяти профілактиці шкідливих звичок тощо.

   Основні завдання, які ставить перед собою вчитель фізичної культури:

- зміцнення здоров'я учнів, підвищення їхньої працездатності, формування правильної постави;

- формування знань правил  безпеки життєдіяльності під час проведення занять фізичними вправами;

- здійснення корекції недоліків фізичного розвитку та порушень психомоторики;

- формування й удосконалення в учнів рухових умінь прикладного характеру, розвиток у них навичок використання їх у побутовій діяльності;

- виховання сталого, зацікавленого інтересу в учнів до уроків фізичної культури, звички до систематичних занять фізичними вправами й іграми.

Викладання предмета здійснюється відповідно до  чинної нормативно-правової бази, а саме:

          - Закону України про фізичну культуру та спорт;

          - Національної доктрини розвитку фізичної культури і спорту;

          - наказу Міністерства освіти і науки України від 02.08.2005 № 458 «Про затвердження Положення про організацію фізичного виховання і масового спорту в дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах України»;

          - наказу Міністерства освіти і науки України від 01.06.2010  № 521  «Про затвердження Правил безпеки під час проведення занять з фізичної культури і спорту в загальноосвітніх навчальних закладах»;

          - Указу Президента України від 23.06.2009 № 478/2009 «Про деякі заходи щодо вдосконалення системи фізичного виховання дітей та молоді в навчальних закладах і розвитку дитячо-юнацького спорту в Україні»;

          - наказу Міністерства освіти і науки України від 25.03.2011 № 212 «Про посилення безпеки під час занять та заходів з фізичної культури і спорту в загальноосвітніх навчальних закладах»;

            - спільного наказу Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров’я України від 20.07.2009 № 518/674 «Про забезпечення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах»;

          - методичних рекомендацій щодо викладання фізичної культури у 2019-2020 навчальному році (лист Міністерства освіти і науки України від 01.07.2019 р. № 1/11-5966).

Типовими навчальними планами для загальноосвітніх навчальних закладів та робочим навчальним планом школи у 2019/2020 навчальному році на вивчення предмета «Фізична культура» в інваріантній складовій передбачено: 5-11 класи – 3 години на тиждень;

    У 2019/2020  навчальному році вивчення фізичної культури у школі здійснюється за навчальними програмами, які мають відповідний гриф Міністерства освіти та науки України, вчитель ознайомлений з їх змістом та державними  вимогами до рівня загальноосвітньої підготовки учнів.

   Навчальні заняття зі школярами проводяться на спортивному май­данчику та у спортивній залі. На спортивному майданчику є комплекс нестандартного обладнання (ігрові майданчики —  2 футбольні поля, баскетбольне, волейбольне, зони для бігу, стрибків та метання, перекладини). Спортивна зала частково забезпечена необхідним гімнастичним обладнанням, наявні баскетбольні щити, кріплення для волейбольних сіток,  досить низький рівень забезпечення         дрібним спортивним інвентарем, відсутні технічні засоби навчання, матеріально-технічне забезпечення викладання предмета потребує оновлення та поповнення. Наявне обладнання систе­матизоване, належним чином зберігається і використовується в освітньому процесі.

  Під час визначення завдань уроку вчитель фізичної культури   ставить конкретну мету. Поряд з освітніми завданнями, на кожному уроці визначає  виховні завдання: виховання в учнів волі, дисциплінованості, почуття обов’язку й відповідальності, формує  навички культури поведінки, додержання порядку, ввічливості тощо. Виходячи з конкретних завдань уроку, намагається так організувати навчальну працю школярів, щоб найкраще забезпечити постійну зайнятість та активність учнів. З цією ж метою поєднує елементи різних особистісно орієнтованих технологій: групову, навчальну діяльність, розвивальну та інструкторську системи роботи учнів.

   Під час планування навчального матеріалу з фізичної культури учитель  враховує  наявність спортивного залу  та майданчика, інвентаря та обладнання, погодні умови тощо, що дає змогу правильно спланувати навчальну роботу з предмета, передбачити зміст, форми і методи цієї роботи, врахувати вікові, психологічні і статеві особливості розвитку учнів, рівень їхніх фізичних якостей і рухових здібностей, стан здоров’я тощо.

  На всіх відвіданих уроках учитель дотримувався  загальноприйнятої структури уроку, в підготовчій частині поступово підвищував  функціональну працездатність усіх органів і систем, забезпечуючи початкову організацію і психічний настрій дітей на урок, активізуючи увагу і емоційний стан учнів. В основній частині максимально завантажував  учнів, використовуючи всі наявні умови, педагогічні засоби; орієнтувався  в методичній послідовності у засвоєнні видів вправ. Зокрема, вправи, які пов’язані з точністю рухів, складною координацією, застосовував, як правило, на початку основної частини уроку, а вправи на розвиток сили та витривалості — в кінці. Заключну частину уроку будував так,  щоб поступово знизити рівень фізичної та емоційно-психічної збудженості учнів (зменшував інтенсивність і дозування вправ, давав завдання на увагу, заспокоєння дихання).

  Вчитель  бере до уваги висновки лікарських оглядів школярів, проводить  роботу, враховуючи стан здоров’я кожної дитини,  намагається  контролювати стан учнів під час уроку, вчить учнів виконувати вправи за словесною інструкцією.

   Результати вивчення рівня фізичної підготовки учнів 5-11 класів засвідчили достатній та високий бали навчальних досягнень.

Клас

К-сть

учнів

К-сть

учнів,

що оцін.

 

 

Рівні фізичної підготовки

висо-кий

%

достат-ній

%

серед-ній

%

почат-ковий

%

5

15

13

5

38,5

8

61,5

-

-

-

-

6

15

13

4

30,7

9

69,3

-

-

-

-

7

12

12

5

41,7

7

48,3

-

-

-

-

8

19

17

5

38

12

62

-

-

-

-

9

13

12

10

83,3

2

16,7

-

-

-

-

10

11

11

8

72,7

3

27,3

-

-

-

-

11

13

11

9

81,8

2

19,2

   

-

-

   Змістове наповнення фізичної культури учнів 5-11 класів за програмою навчальний заклад формує самостійно з варіативних модулів. Обов’язковим є включення засобів теоретичної і загально-фізичної підготовки, які передбачені програмою для даного класу до кожного варіативного модуля. У 5-9 класах учні школи опановують такі модулі: «футбол», «баскетбол», «настільний теніс», «волейбол», «легка атлетика», «футбол», 10-11 класи –  «легка атлетика», «футбол», «баскетбол», «волейбол».

   Для оцінювання розвитку фізичних якостей використовуються навчальні нормативи, які розроблено для кожного року вивчення модуля. Порядок їх проведення визначає вчитель відповідно до календарно-тематичного планування. При оцінюванні навчальних досягнень з фізичної культури Сивець В.В. враховує особисті досягнення школярів протягом навчального року, ступінь активності учнів на уроках, залучення учнів до занять фізичною культурою в позаурочний час, участь у змаганнях усіх рівнів.

   З метою профілактики травматизму під час проведення занять з фізичної культури Сивець В.В.    приділяє особливу увагу дотриманню учнями правил безпеки життєдіяльності. Згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 01.06.2010 «Про затвердження Правил безпеки під час проведення занять з фізичної культури і спорту в загальноосвітніх навчальних закладах» у школі розроблено та поновлено інструкції щодо правил поведінки у спортивному залі. Інструктажі учнів з   безпеки життєдіяльності вчитель фізичної культури проводить з їх обов'язковою реєстрацією. Оформлений акт-дозвіл на проведення занять у спортивному залі, регулярно обстежується нестандартне обладнання на міцність. Протягом кожного уроку вчитель здійснює контроль за виконанням вправ, забезпечує страхування і допомогу учням, проводить відповідні інструктажі з безпеки життєдіяльності, про це також свідчать записи у відповідних журналах інструктажів.

   Медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням – невід'ємна частина навчального процесу та медичного обслуговування учнів у школі , що включає заходи, спрямовані на оптимізацію, безпеку та ефективність фізичної культури. Медико-педагогічний контроль є необхідним компонентом педагогічного процесу, що забезпечує своєчасне визначення рівня функціональних можливостей організму учнів, адекватність фізичних навантажень та раннє виявлення ознак хвороб і ушкоджень. Організація і зміст медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів регламентується Законом України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», основами законодавства України про охорону здоров'я та спільним наказом Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров’я  № 518/674 від 20.07.2009  «Про забезпечення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладів».

   Всі учні школи пройшли обов'язковий медичний профілактичний огляд і допущені до занять з фізичної культури та відповідно до Положення про медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах, не мають протипоказань щодо стану здоров'я.  Медичним працівником школи Мельник С.В. оформлено листки здоров'я, які знаходиться в класному журналі кожного класу.

   Станом на 02.09.2019 року 60 учнів  5-11 класів віднесені до основної медичної групи, 15 – до підготовчої, 10 – до спеціальної. Один учень звільнений від занять з фізичної культури.

   Присутність учнів на уроках з фізичної культури незалежно від рівня фізичного розвитку і групи для занять фізичною культурою, а також тимчасово звільнених від занять є обов’язковою, хоча інколи трапляються випадки, коли такі учні не відвідують заняття.

   Учитель фізичної культури встановлює допустиме навантаження на уроці для тих учнів, які за станом здоров'я належать до підготовчої або спеціальної груп і відвідують уроки фізичної культури. На більшості уроків фізичної культури присутня медична сестра школи Мельник С.В., яка спостерігає за фізичним станом учнів, їх навантаженням, особливо якщо в класі є діти, віднесені до спеціальної групи.

   Однак не завжди здійснюється оцінка санітарно-гігієнічного стану місця проведення уроків та інших форм фізичного виховання,  вологе прибирання здійснюється несистематично, що є порушенням санітарно-гігієнічних норм.

  Основною формою організації навчальної роботи з фізичної культури є урок. Від правильної організації уроку залежить рівень якості всієї фізкультурної та оздоровчої роботи в школі. Основний зміст уроку – рухова діяльність.

  Уроки вчителя  Сивця В.В. характеризуються високою моторною щільністю. Учитель правильно й чітко планує навчальний матеріал, вміло застосовує найраціональніші форми і методи організації освітнього процесу, використовує можливості спортивного залу, обладнання й інвентар, враховує специфіку проведення заняття. Уроки відзначаються різноманітністю змісту. Особливу увагу на уроках фізкультури приділяє дозуванню фізичного навантаження, яке, як правило диференційоване, залежить насамперед від стану здоров'я й фізичної підготовки учнів. Вчитель привчає дітей до контролю за навантаженням під час уроку (вимірювання пульсу до і після навантаження, правильність дихання, перенесення належного фізичного навантаження), проводить вправи на розслаблення, розвиток дихання до закінчення уроку. З метою корекційного впливу використовуються спеціальні вправи, спрямовані на розвиток рухових якостей, з диференціацією навантажень при їх виконанні. Приділяє увагу розвитку життєво важливих рухових якостей (швидкості, витривалості, спритності). Для цього використовуються, крім основного матеріалу, різноманітні естафети, конкурси. При цьому дотримується структури, фізіологічної послідовності при виконанні фізичних вправ: від легкого до важкого. Під час проходження рухових дій застосовує груповий метод, що дає можливість краще спостерігати за виконанням учнями завдань, точніше дозувати навантаження, виправляти помилки. Учитель намагається ефективно використовувати кожну хвилину уроку, не перевантажуючи учнів. На своїх уроках використовує завдання, що стимулюють самостійність і творчу ініціативу дітей: доручає проводити комплекс загальнорозвивальних  вправ, урізноманітнює відомі рухливі ігри тощо. Знайомить з правилами спортивних ігор, забезпечуючи можливість задоволення потреб учнів у фізичній активності.

  Шкільна документація вчителем фізичної культури ведеться відповідно до нормативних вимог. Сивець В.В. веде журнал відповідно до Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12) класів загальноосвітніх навчальних закладів.

   Перевірка виявила, що вчитель фізичної культури користується календарно-тематичними планами, складеними з урахуванням вимог чинних навчальних програм та методичних рекомендацій. Програма з фізичної культури побудована таким чином, що більшість видів фізичних вправ (стройові вправи, гімнастичні перешикування, ходьба, біг, стрибки, рівновага тощо) повторюються з метою удосконалення їх у наступних класах.

    Зміст домашніх завдань, які учні отримують на уроках фізичної культури, спрямований на розвиток фізичних якостей, повторення в до­машніх умовах найпростіших рухових дій, засвоєних на уроках, із за­стосуванням прийомів самоконтролю.

     Приділяється увага і вихованню учнів. Цьому сприяють заходи з організованого проведення уроків та позакласних заходів, система роботи вчителів з пропаганди здорового способу життя. Щороку в школі проходять Олімпійський тиждень та тиждень фізкультури і спорту.  В основній і старшій школі   проводяться внутрішкільні змагання. Основні спортивні досягнення учнів школи за минулий рік:

 У районних змаганнях з футболу дівоча команда зайняла ІІІ місце (Когут Аліна, Колісник Яна, Пахольчак Богдана, Музичишина Сніжана, Капітанська Марія). Двоє дівчаток   входять до складу збірної команди Тиврівського району, яка  стала бронзовим призером обласних змагань з футболу. Це – Когут Аліна і Музичишина Сніжана.

  У минулому році гарно проявили себе  баскетболісти: ІІІ місце в районних змаганнях з баскетболу команда юнаків (5Х5), ІІІ місце в районних змаганнях з баскетболу команда дівчат(5Х5), ІІІ місце в районних змаганнях з баскетболу команда юнаків (3Х3)старша група , ІІІ місце в районних змаганнях з баскетболу команда юнаків (3Х3)середня група, ІІІ місце в районних змаганнях з баскетболу команда дівчат (3Х3).

   В індивідуальному заліку учні школи зайняли такі призові місця: І місце в районних змаганнях з легкої атлетики (біг 200 м) та ІІ місце (біг 100 м) Іденюк Діана, І місце в районних змаганнях з легкої атлетики (біг 100 м), та ІІІ місце в стрибках у довжину Ящук Богдан, ІІ місце в районних змаганнях з легкої атлетики (біг 400 м) Капітанська Марія, ІІ місце в районних змаганнях з легкої атлетики (біг 400 м) Бухов Максим, ІІІ місце в районних змаганнях з легкої атлетики (біг 200 м) Яременко Андрій.

     Учитель фізичної культури Сивець В.В. очолює проект «Фізкультура і спорт» Програми «Школа сприяння здоров○ю», є керівником    секцій, гуртків спортивного напряму.

   Проте під час вивчення виявлено  упущення та недоліки в роботі вчителя:

- Незважаючи на те, що до кожного розділу програми з фізичної культури є теоретичні відомості, що дає можливість учителю ознайомити учнів з оздоровчою дією фізичних вправ на організм людини, розкрити складові довголіття, проводити антиалкогольну, антинаркотичну і протитютюнову роботу; ознайомити школярів із народними традиціями, розвитком фізичної культури і спорту в державі, регіоні, місті, школі, проте вчитель фізичної культури ще недостатньо уваги приділяє формуванню теоретичних знань учнів з фізичної культури: користі ранкової гімнастики, фізичних вправ, рухових, спортивних та народних ігор, дихальної гімнастики, знайомству з різними видами спорту, тощо;

- досить рідко на відвіданих уроках прослідковано використання інноваційних методів, як важливих елементів сучасних уроків фізичної культури,  зокрема роботи в групах над відпрацюванням навичок силових вправ, використання на уроках музичного супроводу, який доцільно використовувати для створення в учнів позитивних емоцій;

- також під час відвідування уроків з'ясовано, що не застосовуються вправи, спрямовані на активізацію інтелектуальної сторони рухової діяльності, такі як самооцінка учнями своїх рухів;

- на уроках фізичної культури неналежно здійснюються міжпредметні зв'язки з анатомією і фізіологією людини, гігієною, фізикою, теорією і методикою фізичного виховання, історією фізичної культури і спорту, музикою та іншими предметами;

-відсутність роздягальні вносить значні незручності щодо дотримання гігієнічних норм та виховання охайності в учнів.

Ураховуючи зазначене,

 НАКАЗУЮ:

 

 1.Вважати стан навчання фізичної культури таким, що, в цілому,  відповідає сучасним вимогам.

 2. Вчителю  фізичної культури  Сивцю В.В.:

2.1. З метою підвищення ефективності стану навчання предмета  та рівня навчальних досягнень учнів продовжувати підвищувати свій  фаховий та професійний рівень шляхом самоосвіти  та участі в методичних формах роботи.                                                                                                      

2.2.Ширше впроваджувати у практику своєї роботи використання інноваційних методів викладання фізичної культури.

2.3. Покращити роботу з формування теоретичних знань учнів з фізичної культури.

2.4. Поповнювати матеріально-технічну базу відповідно до плану розвитку кабінету

2.5.Облаштувати місце для переодягання учнів на уроки фізкультури.

3. Заступнику директора з навчально-виховної роботи Фартушній Н.О.:

3.1. Організувати взаємовідвідування уроків  фізкультури класними керівниками.

3.2. Провести повторний контроль за усуненням виявлених недоліків.

                                                         

Директор школи                        /В.П.Порохня/

 

З наказом ознайомлені:

1.Фартушна Н.О.

2.Сивець В.В.