07.12.2020 Конфлікту краще уникнути

Година спілкування

на тему

 

 

«Конфлікту краще уникнути»

 

 

 

 

 

 

Конфлікт! Уникай його!

 

      МЕТА.  Познайомити учнів з поняттям « конфлікт», « конфліктна ситуація », « інцидент». Дати дітям можливість самостійно аналізувати  типові  життєві ситуації та знаходити вірні рішення. Роз´яснити правила попередження конфліктів та виходу з них. Розвивати вміння етичного самопізнання, самооцінки та самоаналізу; зв’язне мовлення , логічне та критичне мислення. Виховувати вміння жити в колективі та чути один одного.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

 

 І. Організаційна частина заняття.

 ІІ. Основна частина заняття.

1.     Вступне слово вчителя.

 

         Усі ми люди на цій великій Землі. Всі ми - різні. Скільки людей - стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері. Та об'єднує всіх в одне ціле, яке називається словом -  « людство ».

             Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Спочатку вони встановлюються у сім'ї батьками, потім - ровесниками у дитсадку, школі. Чим дорослішою стає людина, тим більшою є кількість норм, яких вона має дотримуватися. Отже, у суспільстві кожен має не тільки права, а й обов'язки. Ці норми і правила не виникли сьогодні, вони формувалися протягом тисячоліть. Розкриємо Книгу  книг – Біблію і прочитаємо              такі рядки :

     «При старших годиться мовчати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а ще найбільше розумом вбирати, не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато, очі тримати до низу, а душу вгору... Не хвалю я ні себе, ні своєї сміливості, а хвалю я силу Творця і прославляю милість його за те, що він мене... не лінивим створив, а на всі людські діла достойним».

   Отже, норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішим, ефективнішим, зручнішим.

   Але коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.

 

2.     Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».

 

    Маючи власні знання проведемо вправу «Асоціативний кущ» «конфлікт». Ваше завдання на аркуші паперу написати пару слів, які асоціюються у вас зі словом «Конфлікт».

Варіанти відповіді: боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух, ворожнеча, ненависть, обзивання, бійка, удар, сльози, сум, роздратування, недовіра, біль.

 

    Але ж що таке конфлікт з наукової точки зору?

    Отож сьогодні наші дослідники проаналізували різні наукові джерела і дали визначення: що ж таке конфлікт?

 

3.     Виступи дослідників.

        Слово дослідникам:

Дослідник 1.

Слово «конфлікт» латинського походження. В пе­рекладі означає зіткнення. Мається на увазі зіткнен­ня протилежних цілей, інтересів, позицій, думок. Це процес загострення боротьби двох чи більше сторін — учасників конфлікту під час розв'язання проблеми, що має особисту значимість для кожного. Конфлікт - це зіткнення, протиріччя, яке породжує ворожість, страх, ненависть між людьми, це сутичка окремих людей чи соціальних груп, які виражають різні, а нерідко і протилежні цілі, інтереси, погляди.

Дослідник 2.

Для виникнення конфлікту необхідна конфліктна ситуація. Конфліктна ситуація – це наявність суперечливих позицій, розбіжностей сторін з якогось приводу. Але не кожна ситуація веде до конфлікту. Повинен бути інцидент. Інцидент – це збіг обставин, який є приводом для початку безпосередньої сутички сторін.

Скажіть, будь ласка, а чи є ви конфліктною особистістю? Який  конфлікт в останнє з вами відбувся?

 

       Наступне питання, яке виникає: Які види конфліктів розрізняють в конфліктології?

 

За кількістю учасників конфлікти бувають: міжособисті, міжгрупові, міжколективні, міжнаціональні, міждержавні. За проблемною ознакою конфлікти поділяються на сімейні, педа­гогічні, політичні, економічні. Ступінь загострення конфліктів теж різна: від незадоволення, протидії, від ворожнечі до війни.

 

Послухайте індійську казку та скажіть, чи є в ній конфлікт.

4.     Робота над казкою.

Мудреці і слон.

     Давним-давно в маленькому містечку жили-були шість сліпих мудреців. Одного разу в місто привели слона. Мудреці хотіли його побачити. Але як? « Я знаю, - сказав один мудрець, - ми поторгаємо його!». «Гарна ідея, - сказали інші, - тоді ми будемо знати, який він – слон». І тоді шестеро мудреців пішло дивитися слона. Перший почав трогати вухо. Воно повільно рухалось туди-сюди. «Слон схожий на віяло!», - закричав перший мудрець. Другий мудрець потрогав ноги слона. «Він схожий на дерево!» - скрикнув він. « Ви обоє не праві, - сказав третій, - він схожий на мотузку». Цей мудрець нащупав його хвіст. «Слон схожий на списа», - скрикнув четвертий. «Ні, ні , - закричав п’ятий, - слон, як висока стіна!». Він говорив так, торгаючи бік слона. Шостий мудрець смикав слоновий хвіст. « ви зовсім не праві, - сказав він, - слон схожий на змію». «Ні на мотузку!» - «Змію!» - «Стіну!» - «Ви помиляєтесь!» - «Я маю рацію!». Шестеро сліпих кричало один на  одного годину. І вони так і ніколи не дізналися, як виглядає слон.

1)    Чи є конфлікт?

2)    Чому мудреці так ніколи й не дізналися, який він слон?

3)    Чи справді мудреці були мудрими?

4)    Як мудреці могли б дізнатися, як виглядає слон?

5.        Мозковий штурм «Чому виникають конфлікти?»

  • - Чому люди не можуть жити мирно і не конфліктувати?
  • - Конфліктувати «страшно» . Чому ? (руйнуються стосунки з людьми, втрачаєш друзів, переживання).
  • - Яке «клеймо» носить та людина, яка постійно конфліктує? (Поганої, сварливої).

         Діти, як ви вважаєте, якою ж причиною є виникнення конфліктів, що змушує людей, себе так вести?

КОНФЛІКТИ
• пов’язані з бажаннями, прагненнями , потребами
• викликані відмінністю інтересів
• в основі лежить суперництво, нетерпимість, ворожість
• викликані невідповідністю вираження емоцій, невмінням спілкуватись
• через нестачу матеріальних ресурсів
• у зв’язку з розподілом влади
• з приводу найважливіших ідей та життєвих установок

6.     Вправа «Міміка»

   Приведіть приклади того, як вміння спілкуватися впливас на розвиток стосунків між людьми?

 

     Я хочу привести приклад, як не вживаючи слів, можна позитивно або негативно налаштувати співроз­мовника. Люди дивляться один на одного в середньо­му 35—50% усього часу протягом якого проходить роз­мова. Люди зустрічаються, обмінюються поглядами, дивляться один на одного в основному для того, щоб визначити реакцію на свої слова. Що ж люди бачать в очах один одного? Давайте підберемо слова, що харак­теризують погляд. Розгляньте схематичний малюнок. (Радісний, здивований, зляканий, гнівний). Отже, навіть погляд іноді може визначити конфліктне продовження стосунків. А зараз проведе­мо невеличку розминку.

 

 

     На яке зображення я показую, той вираз обличчя ви демонструєте. Саме такий вираз обличчя найпривабливіший. (Показую на радісне обличчя).

 

7.     Вправа « Знайди істину».

 

Зараз, будь ласка, послухайте ситуацію і скажіть, яка ж причина конфлікту.

 

Ситуація 1: У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, то почав вимагати від учня, який за нею сидів, пояснень: навіщо він це зробив? Учень відповів, що зробив це не він. Класний керівник наполягав на тому, що учень - господар свого робочого місця, і повинен слідкувати за тим, що твориться з його партою.

  • - Чи можемо ми сказати, що виник конфлікт між класними керівником і учнем?
  • - Яка виникає проблема? (Збереження шкільного майна).
  • - Місце конфлікту (Школа)
  • - Як би ви вирішили цю проблему?
  •  

Ситуація 2.Уяви, що ти  разом з друзями знайшов загублений вчителем листок. На ньому – розв’язання завдань завтрашньої контрольної роботи. Друзі сказали тобі, якщо не скажеш вчителеві, то всім забезпечені хороші оцінки з контрольної роботи. Як ти зробиш?

 

 Ситуація 3. Ніна прийшла із школи. Пообідала. Перевдягнулась. Пригадала, що мама просила вимити підлогу і начистити картоплі. Часу було ще достатньо, щоб виконати роботу до приходу матері. Саме в цей момент прийшла подруга Катруся. Пішли погратись. І... загрались. Ніна повернулась смерком, коли мама була дома.

    Як ви думаєте, чи виникне конфлікт  і між ким у цих ситуаціях?   

    Ваші дії в такій ситуації, щоб уникнути конфлікту.

   Ситуація 4. Мама вирішила перевірити щоденник доньки. Коли вона взяла щоденник, то з нього випав згорнутий в декілька разів листочок.    Мама розгорнула листочок та побачила, що це записка. Коли мама читала записку, то дочка зайшла до кімнати і побачила це. Дівчинка вирвала з рук мами записку. Мама почала кричати на доньку. Дівчинка хлопнула дверима та закрилася в кімнаті.

      - Хто бере участь в конфлікті?

      - Хто винен в ньому?

 Ситуація 5. Група підлітків зібраласяя послухати музику. Думки розділилися: одні хотіли слухати поп-музику, а інші були любителями рок музики. Виник спір, який міг перерости у велику сварку. Але раптово один з підлітків, згадав мультфільм про кота Леопольда, голосно крикнув: «Ребята, давайте жить дружно!». Усім стало смішно та весело. Всі швиденько домовилися слухати музику по-черзі: спочатку поп, а потім рок. Всі залишились задоволені.

Завдяки чому вдалося уникнути конфлікту?

 

 

8.     Перегляд мультфільму «Сора»

   9.  Слухання вірша Марії Пригари .

   А зараз послухайте вірш і скажіть, чому усі в класі сердяться на дівчинку?

 

Тихенька дівчинка

 

Чого це так на мене сердяться в школі?

Тож не чіпаю нікого ніколи.

Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,

А з цього виходить одне тільки лихо!

 

Оце я сказала – така в мене звичка –

Що в Галі, як мишачий хвостик, косичка.

Що в Каті спідничка – неначе з рогожі,

Та ще й черевики на човники схожі.

 

Що в Тані волосся нечесане досі,

Що очі Мар´янки маленькі та косі,

Що в зошиті Лесі самі тільки плями:

Напевне,бруднющими пише руками.

 

Я ж правду кажу їм. І що тут такого?

Та я ж не чіпаю ніколи нікого.

Сиджу собі тихо і в школі,і вдома,

І чом вони сердяться всі, невідомо ?

 

10. Гра «Конфліктна особа»

      У кожного учня аркуш білого паперу. Подумайте і запишіть одне слово – прикметник, який, на вашу думку, характеризує конфліктну особу ( підписувати аркуш не потрібно ). Листочки прикріпити до дошки таким чином, щоб усі учні могли бачити результат.

        Передбачувані відповіді:

      - агресивний;

      - дратівливий;

      - нервовий;

      - неспокійний;

 

11. Робота в парах.

 

      Безумовно, жити в злагоді – головна умова  людського буття. Зараз ми спробуємо цьому повчитися, але спочатку попрошу вас об’єднатися у пари, кожна з яких отримає кілька конфліктних ситуацій. Вони різні. Спочатку ви їх обговорите, потім на чистому папері, який є на кожному столі, запишите відповіді на 3 запитання. Запитання на дошці.

 

  • Які риси характеру проявили герої кожної ситуації?
  • Як знайти вихід з конфліктної ситуації?
  • Які  людські якості допоможуть вам у вирішенні конфлікту?

    Потім два учасники групи виходять до дошки: один зачитує ситуацію, інший відповіді на вказані запитання: аркуш паперу прикріплюють на дошці. І так кожна група.

 

СИТУАЦІЇ:

1.   До вашого класу прийшов новий учень. Він завжди виконує домашні завдання, піднімає руку на кожному уроці, правильно відповідає. Прийшовши раніше всіх, добровільно виконує обов’язки чергових. Відтак вчитель постійно кладе «новачка» у приклад. Ви відразу подумали, що це «підлиза». Хлопчику усі заздрять, дружити з ним ніхто не бажає, а от посміятися над ним … Не витримавши такого відношення школяр пожалівся батькам і ті наступного ж дня прийшли  до школи з’ясувати обставини.

      2.  У вас була контрольна робота. Вчитель оголосив результати: учень А, у якого списали три його сусіда, отримав  7 балів, а ті, що списали – 9 б. Учень А вимагав, щоб ті, хто у нього списував контрольну роботу, призналися вчителю, але друзі не погоджувалися. Між ними викик конфлікт…

        3. На перерві ти дав другові свій новенький телефон, який вчора       подарували батьки на День народження. Мимо бігли однокласники і штовхнули хлопчика, який і так легенько тримав у руці подарунок. За мить усі збирали на підлозі частинки мобілки. Дехто заспокоював, мовляв, мій ще більше разів падав – і нічого. Друг виправдовувався, що не винен, адже це діти його штовхнули. Та все

 4.  Тато любить дивитися телевізор, включивши його на всю гучність,    вам необхідно вивчити вірш, оскільки вчитель погрожував поставити погану оцінку. Вивчити в такій обстановці не вдаться. Чи має рацію тато? Як  тобі поступити?


   Вчитель: Як то не сумно, існують конфлікти, на які люди витратили значно більше енергії, ніж заслуговувала суть ситуації. Є конфлікти, які взагалі можна було б не починати.

 

12. Робота в групах. Мінісценки.

 Діти розігрують конфліктні ситуації. (Сценки )

        Батьки- діти.(вдома)

        Продавець – покупець (магазин)

        Підліток старшого віку – підліток молодшого віку.

        Між друзями

o    Тато сварить доньку за те, що прийшла пізно з прогулянки, хоча обіцяла прийти вчасно.

o    Мама приходить додому з роботи стомлена, а син не прибрав вдома.

o    Подружка пообіцяла принести фільм, а віддала іншій.

·                13  . Поради психолога.

  Саме дратівливі люди найчастіше стають учасниками конфлікту. Щоб уникнути конфлікту, намагайтеся діяти так, як порадить вам психолог.

Як подолати гнів:

    • Відчувши наближення злості, заплющить очі і полічіть до 10.

    • Відчуваючи наближення гніву, подивіться на годинник та відкладіть спалах гніву       на 15 хвилин. Так можна навчитися  контролювати себе.

   • Придумайте фрази, які могли б послабити ваш гнів. Наприклад: « Не треба кричати, мене і так всі добре чують »; « Йому теж боляче. Не варто підсилювати

чужий біль ».

   • Будь який конфлікт не потрібно підтримувати. Головний девіз – не реагувати!

Інформація . Довідкове бюро. ( Розказують учні )

 

        Правила попередження конфліктів:

 

    • не приховуйте доброго відношення до людей, не скупіться на похвалу товаришам;

    • не розмовляйте відразу з напруженою,збудженою людиною;

    • постарайтеся подивитися на проблему очима опонента, « встати на його місце»;

    • вмійте примусити себе мовчати, коли вас зачіпають в дрібній сварці, будьте вище

      за дріб´язкові суперечки;

    • перш ніж сказати про неприємне, постарайтеся створити доброзичливу атмосферу,

     відзначте заслуги людини,його вдалі вчинки;

    • те, що справжні чоловіки вирішують суперечки бійкою – міф, тільки сильна і впевнена в собі людина здатна вийти із конфлікту без сутички.

 

 

      14. Розбір ситуацій з посмішкою

 

    А зараз давайте обговоримо ситуації з посмішкою

Ситуація 1. Ви отримуєте записку з вашим імям : “А + В= Любов”. Ваша реакція... Обговорення. Фраза повинна бути з посмішкою..

Ситуація 2. Вам дуже смішно на уроці. Вчитель робить вам зауваження. Ви виправдовуєтеся. (з посмішкою). Що скажете?

Ситуація 3. В автобусі ти випадково наступив на ногу хлопцю, який стояв поруч. Твої дії?

15. Складання правил безконфліктної особи.

Давайте зараз разом з вами складемо памятку, яка б нагадувала б нам про гарне, безконфліктне життя.

 

Правила чемності для хлопчиків і дівчаток

• Успіху можна досягти тільки разом, у колективі.

• Будь терплячим.

• Вмієш добре щось робити, то навчи іншого.

• Ти не кращий за всіх, але й не гірший.

• Ні до кого не чіпляйся ,грай чесно ,не дражнись.

• Ніколи нікого не обманюй, не ображай.

• Дружба – це правда,,доброта і чесність кожного.

• Поважай тих, з ким  дружиш.

• Що вимагаєш від друга, насамперед вимагай від себе.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Заключна частина заняття (2-3хвлини)

1.     Вправа «Чарівна скринька»

    (Кожен учасник на окремому листочку пише якість якої йому не вистачає для продуктивного спілкування та кидає його у “чарівну скриньку”.Потім кожен учасник дістає будь-який листочок з якістю із “чарівної скриньки”

Вчитель розповідає, що таким чином діти наче нагороджують дитину якістю яку він(вона) навпомацки витягли з «чарівної скриньки».)

Можливі  записи дітей:

 

1. Дружби та посмішки.

2. Любові до рідних та близьких.

3. Лицарства.

4. Чистоти й порядку.

5. Цікавих справ.

6. Здібностей і талантів.

7. Хороших оцінок.

8. Спорту та здоров'я.

2.     Перегляд мультфільму.

    Людські відносини настільки багатогранні, що часто одна і та ж людина може в один і той же день виступати в ролі скандаліста, пригнічуючи індивідуальність та гідність іншого, і сам стати жертвою. Важливо усвідомлювати і аналізувати свої вчинки при спілкуванні з іншими, щоб вчасно зупинити конфліктну людину або зупинитися самому.

   Працюйте над собою, самовдосконалюйтеся. Пам'ятайте, що несподіваний життєвий конфлікт вихована людина розв'яже розумно. Насолоджуйтесь життям, будьте сильні, не опускайте руки перед труднощами. А якщо ви потрапите в конфліктну ситуацію, то пам'ятайте, що із погляду вічності ваш конфлікт не такий уже й страшний. Розумна людина вчиться на своїх помилках, мудра — на помилках інших. Тож будьте мудрими. Хай у житті вас оточують цорядні, добрі, виховані люди.