03.12.2020 Урок – тренінг «Законодавство, яке тебе захищає».
Урок – тренінг «Законодавство, яке тебе захищає».
Мета: ознайомити підлітків з правами дитини в Україні та механізмом їхньої реалізації на внутрішньодержавному рівні.
Поняття для засвоєння: Конституція України, закон, Законодавство, суд. Соціальна служба для молоді, юридична консультація, право, правомірна поведінка, неправомірна поведінка, відповідальність, кодекс.
Вправа «Порушення прав казкових героїв у казках»
Мета: навчити підлітків знаходити порушення прав дитини у повсякденному житті на прикладі порушення прав казкових героїв.
Хід вправи
Вчитель об'єднує учасників у дві підгрупи і ставить перед кожною завдання згадати якнайбільшу кількість казок, де порушуються права казкових персонажів. Час виконання: 5 хв. Після цього хтось із підгрупи за дорученням інших гравців називає казки та виявлені в них порушення прав і коментує їх.
Запитання для обговорення
- Що нам дає виконання цієї вправи?
Інформаційне повідомлення
«ЗАКОНОДАВЧЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ ДІТЕЙ В УКРАЇНІ»
Хід повідомлення
Інформаційне повідомлення вчитель розпочинає з того, що знайомить учасників із законодавчими актами України, які стосуються прав людини.
З метою поліпшення становища з охорони прав дітей в Україні і приведення національного законодавства у відповідність до положень Конвенції ООН про права дитини 26 квітня 2001 р. Президент України підписав Закон «Про охорону дитинства». Законодавство про охорону дитинства ґрунтується на Конституції України, Конвенції ООН про права дитини, міжнародних договорах, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, і складається з цього Закону та інших нормативно-правових актів, що регулюють суспільні відносини у цій сфері.
Виконання Конвенції ООН про права дитини контролюється статтею 9 Конституції України. В Україні реалізується Національна програма «Діти України».
Способи захисту прав дитини значно збагатилися з прийняттям Законів України «Про органи та служби у справах неповнолітніх і спеціальні установи для неповнолітніх», «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні», Кодексу про шлюб та сім'ю України, Національної програми планування сім'ї; з підписанням Президентом України Указу «Про додаткові заходи забезпечення виконання Національної програми «Діти України» на період до 2005 року».
Україна, застосовуючи міжнародно-правові стандарти активно і послідовно розбудовує національну систему захисту прав і свобод людини. 14 квітня 1998 р. Верховна Рада обрала першого в історії України Уповноваженого з прав людини (Омбудсмана).
Інститут Омбудсмана давно став невід'ємною частиною механізму захисту демократії в розвинутих державах. Головне його завдання - здійснювати контроль за дотриманням державними органами прав і свобод людини та громадянина, ефективно захищати ці права у разі їхнього порушення. Важливо, що стаття 55 Конституції України, крім судового захисту, гарантує кожному право звернення щодо захисту своїх прав до Уповноваженого з прав людини, що піднімає на конституційний рівень інститут Омбудсмана в забезпеченні прав людини та запобіганні будь-яким формам порушення цих прав.
ДО УВАГИ ВЧИТЕЛЯ !!!
Для надання ширшої і детальнішої інформації рекомендується використати додатки.
Презентація результатів опитування :
«ДІТИ УКРАЇНИ ПРО СВОЇ ПРАВА»
Мета: ознайомити учасників з результатами дослідження «Діти України про свої права», вчити підлітків діяти в різноманітних життєвих ситуаціях у відповідності з нормами права.
Хід презентації
Тренер пропонує групі, спираючись на власний досвід, назвати, де більше всього та ким найчастіше порушуються права дитини, записуючи відповіді на фліп - чарті. Після цього він презентує матеріали дослідження «Діти України про свої права», використовуючи діаграми, та залучає підлітків до обговорення кожної діаграми. Учасники порівнюють власні відповіді щодо порушення прав дітей з результатами опитування
Під час обговорення тренер звертає увагу підлітків на той факт, що причини недотримання прав дитини треба шукати не поза собою, а у своїх діях і вчинках однолітків.
Запитання для обговорення
- Як на ваш погляд, де більше всього порушуються права дитини?
- Хто, на ваш погляд, найчастіше порушує права дитини?
- Чи збігаються ваші відповіді з результатами опитування «Діти України про свої права»?
- Чому в нашому суспільстві порушуються права дітей?
Вправа «ХТО МОЖЕ ДОПОМОГТИ У ЗАХИСТІ ТВОЇХ ПРАВ»
Мета: зорієнтувати підлітків, куди і до кого звертатися, якщо виникають проблеми порушення прав.
Хід вправи
Вчитель: Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, коли заболить голова або зненацька почнеться приступ апендициту.
А як бути, коли порушуються права підлітків? До кого звертатися, кому довірятися, кого запитати? Дуже мало є таких, хто жодного разу не ставив перед собою цих питань. Підлітки не знають, до кого звертатися, і тому не можуть вчасно отримати потрібну їм консультацію та допомогу, отже, залишаються наодинці зі своїми проблемами.
А дарма. В кожній місцевості існує ціла мережа організацій, служб, здатних кинути «рятівний круг» тим, хто цього потребує.
Інформація, яку ви отримаєте зараз, підкаже, куди і до кого звертатися по допомогу щодо захисту своїх прав.
Тренер наводить список організацій і служб, до яких підлітки можуть звернутися в разі потреби, роздає їм буклети з переліком цих організацій і служб .
Підлітки знайомляться з цими буклетами та складають листівку-буклет «Хто тобі допоможе у захисті твоїх прав».
Запитання для обговорення
- Чи корисними є знання, які ви отримали після виконання цієї вправи?
- Як ви можете використати ці знання у повсякденному житті?
Мозковий штурм «КОМЕНДАНТСЬКА ГОДИНА»
Мета: спонукаючи підлітків до пошуку позитивних чи негативних сторін «комендантської години», підвести їх до думки про те, що певні обмеження, які батьки та педагоги застосовують щодо дітей, є не обмеженням їхніх прав, а скоріше піклуванням про їхню безпеку й здоров'я, і що такі дії можуть бути корисними саме для підлітків.
Хід вправи
Вчитель розповідає, що в багатьох країнах світу (наприклад, у Великій Британії, США, Росії та інших) для зниження рівня злочинності серед неповнолітніх і кількості підлітків, які стали жертвами злочинів, вводили комендантські годину для дітей. Знаходження неповнолітніх віком до 16 років на вулиці у вечірній і нічний час без дорослих обмежува- лося. Найчастіше це обмеження починалося з 23-ї год. (24-ї у вихідні дні) у весняно-літній період та 22-ї год. (23-ї - у ви хідні дні) в осінньо-зимовий період і тривало до 6 год. ранку.
Після цього вчитель об'єднує учасників у дві підгрупи. Одна підгрупа називає та обґрунтовує негативні сторони цього явища, друга - позитивні. Після обговорення в підгрупах сторони обмінюються своїми міркуваннями. Тренер наголошує на тому, що комендантська година дещо схожа з тими обмеженнями, які застосовують батьки, і тому ці обмеження приносять більше користі, ніж шкоди.
Запитання для обговорення
- Що ви відчували, виконуючи цю вправу?
- Чи застосовують ваші батьки щодо вас «комендантську годину»?
- Як ви вважаєте, чи доцільно обмежувати деякі права дитини, щоб уникнути більшої шкоди для її життя і здоров'я?
ДО УВАГИ ВЧИТЕЛЯ!!!
Обговорення необхідно починати з негативної оцінки. Після того, як друга підгрупа позитивно оцінить це явище, вчитель підводить підсумки, наголошуючи на тому, що деякі обмеження прав дитини можуть принести більше користі, ніж шкоди.
Вправа «Вивчаємо конвенцію ООН про права дитини»
Мета: допомогти учням зрозуміти свої права і навчити використовувати їх у повсякденному житті.
Хід вправи
Вчитель пропонує учням поділитися на 3 групи за допомогою геометричних фігур.
Учні отримують зміст конвенції виписують 1-ша особисті права 2-га соціальні права, 3-тя культурні права.(6-7 хв.) отримані результати оголошують. Свої результати передають по колу: 1-ша 2-гій; 2-га 3-тій; 3-тя 1-шій. Отримують завдання намалювати малюнок де були б зображені права дитини із цього розділу (8-10хв.) представляють результати пояснюють малюнки. Знову обмінюються своїми роботами по колу і отримують завдання придумати ситуацію де порушувалися права дитини і як захищає ці права конвенція. Результати обговорюються.
Підсумки. Гра «УЛЮБЛЕНІ РЕЧІ»
Мета: піднести настрій учасників, оптимістично їх налаштувати, зняти напруженість.
Хід гри
Учасники, сидячи в колі, заплющують очі і тричі роблять глибокий вдих. Потім згадують ті речі або події, які несли з собою гарний настрій або почуття задоволення, а далі повільно, намагаючись зберегти гарні відчуття, розплющують очі, встають і потягуються. Після закінчення гри присутні за власним бажанням можуть обговорити свої почуття, розповісти про найкращі події у житті, про свої улюблені речі.
ЗНАТИ СВОЇ ПРАВА - ОЗНАЧАЄ ВЖЕ НАПОЛОВИНУ ВОЛОДІТИ НИМИ
Право на життя та розвиток - головне право людини. Стаття 6.
Право на особисте життя. Стаття 16.
Право на індивідуальність. Статті 7, 8.
Право дитини знати своїх батьків, право на піклування та
можливість виховуватись у сім'ї. Статті 7-9.
Право на свободу думки, совісті, релігії та поглядів. Статті12-14.
Право на свободу асоціації і свободу мирних зборів. Стаття 15.
Право на отримання, передачу, доступ до інформації. Стаття 17.
Відповідальність батьків за виховання дитини. Стаття 18.
Права дитини-сироти. Статті 20, 21.
Відповідальність закладів, які опікуються дітьми. Стаття 3.
Право на користування послугами системи охорони здоров'я,
Статті 24, 25.
Право на отримання освіти. Статті 28, 29.
Право дитини на соціальне забезпечення і належний рівень життя. Статті 26, 27.
Право на захист від економічної експлуатації. Стаття 32.
Право на захист від незаконного вживання наркотичних засобів
та психотропних речовин. Стаття 33.
Право на захист від усіх форм сексуальної експлуатації та сексуального розбещення. Стаття 34.
Право на національну приналежність. Статті 20, 30.
Право на відпочинок і дозвілля. Стаття 31.
Права дитини-інваліда і дитини з вадами фізичного та
розумового розвитку. Стаття 23.
Права дитини, яка стала жертвою жорстоких, нелюдських або
принижуючих гідність видів поводження. Стаття 39.
Права дитини, яка порушила законодавство. Стаття 40.
ЩО ТРЕБА ЗНАТИ ПРО ПРАВО І ЗАКОН
Твоя найближча мета - знайти, визначити і зайняти своє місце у суспільстві. Суспільство - це складний механізм, який створився, функціонує і розвивається за певними законами, в рамках певних правил. Ти - частинка суспільства, і наскільки гармонійним буде ваше співіснування, залежить, переважно, від тебе як особистості. Все життя людини у суспільстві, в державі відбувається в межах правових та соціальних норм. Людина від народження наділена правами, а з часом, у процесі життя, після досягнення встановленого законом віку набуває здатності мати обов'язки і нести відповідальність за свої дії.
Однак запам'ятай: поряд з тобою живуть люди, які також мають права. Тому реалізовувати свої права, не порушуючи при цьому прав і інтересів інших, - це своєрідне мистецтво. Досягти такого балансу можливо не тільки завдяки високій правовій свідомості, грамотності чи через страх перед відповідальністю, а перш за все тоді, коли ти в своїх діях керуєшся совістю, порядністю, людяністю, добрими намірами, чесністю, повагою до оточуючих. Народна мудрість гласить: «Якого ставлення бажаєш до себе - так стався і до інших», «Що посієш - те й пожнеш», «Людина - коваль свого щастя», «Життя прожити - не поле перейти», і ці вислови не потребують доказів, оскільки перевірені віками.
Найважливіші для людини та суспільства відносини упорядковані нормами права, тобто нормами, записаними в законах, і кожна людина перебуває під їхнім впливом.
Нині Україна просувається по шляху побудови правової держави. В цей період надзвичайно важливим є формування у всього народу України нового правового мислення, високого рівня правової культури, набуття знань про життєво необхідні закони й уміння використовувати їх у повсякденному житті. Ти не повинен бути осторонь зазначених процесів, оскільки молодь - це та сила, яка в змозі здійснити перетворення на краще і забезпечити більш справедливе майбутнє держави.
Запам'ятай! Нормативно-правові акти (закони та підзаконні акти) створюються не для юристів, а для всіх нас. Тому не бійся звертатися до них. Вони зрозумілі, за умови, якщо є інтерес і бажання їх зрозуміти, враховуючи, що норми права носять переважно однозначний характер.
ДІТИ УКРАЇНИ ПРО СВОЇ ПРАВА
(Дані Дитячого Фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні)
У жовтні 2009 року Центр «Соціальний моніторинг» за сприяння Представництва ЮНІСЕФ в Україні провів соціологічне опитування дітей віком 9-17 років. Мета опитування: вивчити сучасну ситуацію в Україні стосовно реального становища дітей і забезпечення їхніх прав у відповідності до Конвенції ООН про права дитини, визначити найгостріші проблеми та сфери, що потребують змін у соціальній політиці держави. Опитування проводилося у 106 населених пунктах (24 міста та 82 села) п'яти областей України, інформація отримана від 5221 дитини. Свою думку висловили також 99 експертів - вчителі, вихователі, психологи, соціологи.
Рівень знань дітей про свої права
Частка дітей, які навіть не чули про ті чи інші права, що гарантуються Конвенцією ООН, становить від 9 до 28%. Найменш відомим серед респондентів було право на захист від втручання в особисте життя - про нього вперше під час опитування почуло 28%. Маловідомими є права дітей на захист від інформації, що шкодить їхньому благополуччю (вперше почуло - 22%), на захист від викрадання (21%), від надмірної небезпечної праці (21%), від сексуальної експлуатації (21%). До числа відносно відомих прав належать право на піклування з боку батьків, родичів, суспільства та держави, а також право на користування своєю мовою (вперше почули про такі права 9%), право на освіту (не знають 12%), право дітей-сиріт та дітей-інвалідів на особливу турботу (не знають 11%). Найчастіше проблеми захисту дітей, як свідчить опитування, обговорюються з батьками. Третина опитаних дітей розмовляє про свої права з учителями.
Як дотримуються права дітей
Лише 3% опитаних дітей зазначили, що права дитини в Україні не порушуються, 48% вважають, що права дітей порушуються досить часто, 49% думають, що права дитини в Україні порушуються інколи. Кожен четвертий з опитаних був свідком, як порушувалися права інших дітей, майже кожна восьма дитина особисто відчула порушення своїх прав. Серед основних порушень прав діти виділяли такі: «дорослі ображають, погрожують, б'ють дітей», «батьки б'ють за погані оцінки, за неслухняність», «батьки б'ють, перебуваючи у стані алкогольного сп'яніння», «б'ють однолітки, старші хлопці».
На думку половини опитаних дітей, в Україні порушується право дитини на якісну медичну допомогу, значна частина респондентів вважає, що в Україні порушуються права на повноцінне харчування (37%), на отримання гідної освіти (33%), на достатній для розвитку дитини рівень життя (33%), на відпочинок (29%). Недостатньо захищеними державою від жорстокості, знущання, брутального поводження, викрадення та продажу вважають себе близько половини опитаних дітей, від вживання наркотиків - 43%, від сексуальної експлуатації - 38%, від примусу до підневільної, непосильної, надмірної чи небезпечної праці - 34%.
Третина дітей соціально не захищених категорій особисто зазнала порушення своїх прав. Найчастіше це траплялося з дітьми-інвалідами та дітьми з неблагополучних чи багатодітних сімей.
Таким чином, більшість дітей зазнає порушень своїх прав. Вони почуваються безправними у світі дорослих. У дітей обмежені можливості висловлювати та відстоювати свою думку, крім того, вони навіть не знають, до кого звернутися у разі порушення своїх прав.
Соціальне самопочуття дітей
Сімейне оточення. Понад дві третини, або 70%, опитаних висловили повне задоволення ставленням до себе у сім'ї. 8% респондентів вважають, що ставлення до них з боку батьків є зовсім незадовільним або скоріше незадовільним. Відчуття жорстокого ставлення до себе з боку інших членів сім'ї значною мірою залежить від віку дітей: наприклад, дуже часті випадки жорстокості з наймолодшими серед опитаних. Дітей, які ніколи не зазнавали жорстокого ставлення до себе, більше у матеріально забезпечених сім'ях. В обласних центрах і великих містах, порівняно із сільською місцевістю, спостерігається значне зростання кількості дітей, які не задоволені ставленням до себе у сім'ї.
Серед найчастіше згадуваних проявів порушення прав дитини у колі сім'ї виділяються такі: втручання в особисте життя дитини, насильство над дитиною з боку батьків, позбавлення дитини права на власну думку.
Шкільне оточення. Більшість дітей зазначили, що їх влаштовує ставлення до них учителів у школі, де вони навчаються, проте значна частина респондентів вказала, що вчителі рідко або навіть ніколи не зважають на їхню думку у прийнятті рішень. 28% опитаних дітей вказали, що в їхньому житті траплялися випадки, коли вчителі ставилися до них жорстоко або навіть знущалися.
Експерти досить низько оцінюють можливості дитини отримати допомогу у вирішенні своїх проблем від членів педагогічного колективу свого навчального закладу. Половина експертів погоджується з думкою, що вчителі, як правило, ігнорують особистість дитини.
Соціальне оточення. Понад половина (56%) респондентів вважають, що їхні ровесники за межами шкільного закладу ставляться до них з теплотою. Відчуття теплоти і любові з боку дорослих діти зазначають у 51% випадків. 34% опитаних зазнавали жорстокого ставлення або знущань від незнайомих ровесників, 20% - від незнайомих дорослих. Найчастіше права порушуються стосовно так званих «дітей вулиці». У них чимало проблем як з ровесниками, так і з незнайомими і знайомими дорослими та представниками правоохоронних органів. Право цієї категорії дітей на піклування з боку батьків, родичів, громади і держави не забезпечується.
У цілому ситуація щодо дотримання прав дітей поза школою і сім'єю є дуже складною і суперечливою. Третина експертів висловила переконання, що ніхто з дорослих не сприймає дітей як повноправних членів суспільства. Більшість експертів вважає, що спроби дитини встановити справедливість у будь-яких закладах чи установах без допомоги дорослих приречені на невдачу.
Рівень задоволення базових потреб дітей і планування ними перспектив свого майбутнього
Серед опитаних дітей 80% задоволені тим, як складається їхнє життя в цілому, 42 % - повністю, 38% - скоріше задоволені. Найчастіше респонденти не задоволені матеріальним становищем сім'ї - 28%, можливістю вільно висловлювати власну оцінку - 28%, своїм здоров'ям – 21%. Серед проблем, що найчастіше виникають у їхньому житті, респонденти називають проблеми у навчанні - 24%, матеріальні проблеми - 18%, проблеми у спілкуванні з ровесниками - 16%, з батьками - 15%.
Третина опитаних дітей визнали найголовнішим життєвим досягненням здобуття якісної вищої освіти, на другому місці у переліку життєвих здобутків -багатство, престижна робота (31%), на третій позиції - можливість займатися улюбленою справою, стати професіоналом, на четвертій - гармонійне сімейне життя. 45% опитаних дітей планують здобути вищу освіту і впевнені, що це їм під силу, 35% респондентів бажають отримати вищу освіту, але не впевнені, що це їм вдасться.
Навігація
- Головна
- Новини
- Прозорість та інформаційна відкритість закладу освіти
- Атестація
- Про заклад
- Фотоальбом
- Контакти
- Громадська приймальня
- Корисні посилання
- Пошта
- Наша символіка
- Школа сприяння здоров'ю
- Курсове підвищення кваліфікації
- Зарахування дітей до 1 класу
- НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА
- Розклад уроків та дзвінків
- Психологічна служба
- Організація освітнього процесу в умовах пандемії
- Просвітницька робота
- Профорієнтаційна робота
- Нормативна база закладу освіти
- Дистанційне навчання
- Методична робота закладу освіти
- Кібербезпека
- Пліч-о-пліч
Новини
Контакти
Адреса:село СтроїнціВінницький район
Вінницька область
Email:strointsi.school@meta.ua