03.12.2020 Урок – тренінг «Законодавство, яке тебе захищає».

Урок – тренінг «Законодавство, яке тебе захищає».

 

    Мета: ознайомити підлітків з правами дитини в Україні та механізмом їхньої реалізації на внутрішньодержавному рівні.

   Поняття для засвоєння: Конституція України, закон, Законодавство, суд. Соціальна служба для молоді, юридична консультація, право, правомірна поведінка, неправомірна поведінка, відповідальність, кодекс.

 

Вправа «Порушення прав казкових героїв у казках»

     Мета: навчити підлітків знаходити порушення прав дитини у повсякденному житті на прикладі порушення прав казкових героїв.

Хід вправи

     Вчитель об'єднує учасників у дві підгрупи і ставить перед кожною завдання згадати якнайбільшу кількість казок, де порушуються права казкових персонажів. Час виконання: 5 хв. Після цього хтось із підгрупи за дорученням інших гравців називає казки та виявлені в них порушення прав і коментує їх.

Запитання для обговорення

-  Що нам дає виконання цієї вправи?

Інформаційне повідомлення

«ЗАКОНОДАВЧЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ ДІТЕЙ В УКРАЇНІ»

Хід повідомлення

      Інформаційне повідомлення вчитель розпочинає з того, що знайомить учасників із законодавчими актами України, які стосуються прав людини.

      З метою поліпшення становища з охорони прав дітей в Україні і приведення національного законодавства у відпо­відність до положень Конвенції ООН про права дитини 26 квітня 2001 р. Президент України підписав Закон «Про охорону дитинства». Законодавство про охорону дитинства ґрунтується на Конституції України, Конвенції ООН про права дитини, міжнародних договорах, згода на обов'язко­вість яких надана Верховною Радою України, і складається з цього Закону та інших нормативно-правових актів, що ре­гулюють суспільні відносини у цій сфері.

     Виконання Конвенції ООН про права дитини контро­люється статтею 9 Конституції України. В Україні реалі­зується Національна програма «Діти України».

Способи захисту прав дитини значно збагатилися з прий­няттям Законів України «Про органи та служби у справах неповнолітніх і спеціальні установи для неповнолітніх», «Про сприяння соціальному становленню та розвитку моло­ді в Україні», Кодексу про шлюб та сім'ю України, Націо­нальної програми планування сім'ї; з підписанням Прези­дентом України Указу «Про додаткові заходи забезпечення виконання Національної програми «Діти України» на період до 2005 року».

    Україна,  застосовуючи міжнародно-правові стандарти активно і послідовно розбудовує національну систему захисту прав і свобод людини. 14 квітня 1998 р. Верховна Рада обрала першого в історії України Уповноваженого з прав людини (Омбудсмана).

Інститут Омбудсмана давно став невід'ємною частиною механізму захисту демократії в розвинутих державах. Головне його завдання - здійснювати контроль за дотриманням державними органами прав і свобод людини та громадянина, ефективно захищати ці права у разі їхнього порушення. Важливо, що стаття 55 Конституції України, крім судового захисту, гарантує кожному право звернення щодо захисту своїх прав до Уповноваженого з прав людини, що піднімає на конституційний рівень інститут Омбудсмана в забезпеченні прав людини та запобіганні будь-яким формам порушення цих прав.

ДО УВАГИ ВЧИТЕЛЯ !!!

Для надання ширшої і детальнішої інформації рекомендується  використати додатки.

 

 

Презентація результатів опитування :

«ДІТИ УКРАЇНИ ПРО СВОЇ ПРАВА»

Мета: ознайомити учасників з результатами дослідження    «Діти   України   про   свої   права»,    вчити підлітків діяти в різноманітних життєвих ситуаціях у відповідності з нормами права.                   

Хід презентації

   Тренер пропонує групі, спираючись на власний досвід, назвати, де більше всього та ким найчастіше порушуються права дитини, записуючи відповіді на фліп - чарті. Після цього він презентує матеріали дослідження «Діти України про свої права», використовуючи діаграми, та залучає підлітків до обговорення кожної діаграми. Учасники порів­нюють власні відповіді щодо порушення прав дітей з ре­зультатами опитування

   Під час обговорення тренер звертає увагу підлітків на той факт, що причини недотримання прав дитини треба шу­кати не поза собою, а у своїх діях і вчинках однолітків.

Запитання для обговорення

-   Як на ваш погляд, де більше всього порушуються пра­ва дитини?

-   Хто, на ваш погляд, найчастіше порушує права ди­тини?

-   Чи збігаються ваші відповіді з результатами опиту­вання «Діти України про свої права»?

-   Чому в нашому суспільстві порушуються права дітей?

 

Вправа «ХТО МОЖЕ ДОПОМОГТИ У ЗАХИСТІ ТВОЇХ ПРАВ»

   Мета: зорієнтувати підлітків, куди і до кого звертатися, якщо виникають проблеми порушення прав.

Хід вправи

       Вчитель: Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, ко­ли заболить голова або зненацька почнеться приступ апен­дициту.

    А як бути, коли порушуються права підлітків? До кого звертатися, кому довірятися, кого запитати? Дуже мало є таких, хто жодного разу не ставив перед собою цих питань.      Підлітки не знають, до кого звертатися, і тому не можуть вчасно отримати потрібну їм консультацію та допомогу, отже, залишаються наодинці зі своїми проблемами.

А дарма. В кожній місцевості існує ціла мережа ор­ганізацій, служб, здатних кинути «рятівний круг» тим, хто цього потребує.

     Інформація, яку ви отримаєте зараз, підкаже, куди і до кого звертатися по допомогу щодо захисту своїх прав.

    Тренер наводить список організацій і служб, до яких підлітки можуть звернутися в разі потреби, роздає їм бук­лети з переліком цих організацій і служб .

    Підлітки знайомляться з цими буклетами та складають листівку-буклет «Хто тобі допоможе у захисті твоїх прав».

Запитання для обговорення

-   Чи корисними є знання, які ви отримали після вико­нання цієї вправи?

-   Як ви можете використати ці знання у повсякденно­му житті?

Мозковий штурм «КОМЕНДАНТСЬКА ГОДИНА»

       Мета: спонукаючи підлітків до пошуку позитивних чи негативних сторін «комендантської години», підвести їх до думки про те, що певні обмеження, які батьки та педагоги застосовують щодо дітей, є не обмеженням їхніх прав, а скоріше піклуван­ням про їхню безпеку й здоров'я, і що такі дії мо­жуть бути корисними саме для підлітків.

Хід вправи

    Вчитель розповідає, що в багатьох країнах світу (наприклад, у Великій Британії, США, Росії та інших) для зниження рівня злочинності серед неповнолітніх і кількості підлітків, які стали жертвами злочинів, вводили комендантські годину для дітей. Знаходження неповнолітніх віком до 16 ро­ків на вулиці у вечірній і нічний час без дорослих обмежува- лося. Найчастіше це обмеження починалося з 23-ї год. (24-ї у вихідні дні) у весняно-літній період та 22-ї год. (23-ї - у ви хідні дні) в осінньо-зимовий період і тривало до 6 год. ранку.

    Після цього вчитель об'єднує учасників у дві підгрупи. Одна підгрупа називає та обґрунтовує негативні сторони цього явища, друга - позитивні. Після обговорення в підгрупах сторони обмінюються своїми міркуваннями. Тренер наголо­шує на тому, що комендантська година дещо схожа з тими обмеженнями, які застосовують батьки, і тому ці обмеження приносять більше користі, ніж шкоди.

Запитання для обговорення

-   Що ви відчували, виконуючи цю вправу?

-   Чи застосовують ваші батьки щодо вас «комендантську годину»?

-   Як ви вважаєте, чи доцільно обмежувати деякі права дитини, щоб уникнути більшої шкоди для її життя і здоров'я?

ДО УВАГИ ВЧИТЕЛЯ!!!

Обговорення необхідно починати з негативної оцінки. Після того, як друга підгрупа позитивно оцінить це явище, вчитель підводить підсумки, наголошуючи на тому, що деякі обмеження прав дитини можуть принести більше користі, ніж шкоди.

Вправа «Вивчаємо конвенцію ООН про права дитини»

Мета: допомогти учням зрозуміти свої права і навчити використовувати їх у повсякденному житті.

Хід вправи

Вчитель пропонує учням поділитися на 3 групи за допомогою геометричних фігур.

Учні отримують зміст конвенції виписують 1-ша особисті права 2-га соціальні права, 3-тя культурні права.(6-7 хв.) отримані результати оголошують. Свої результати передають по колу: 1-ша 2-гій; 2-га  3-тій; 3-тя 1-шій. Отримують завдання намалювати малюнок де були б зображені права дитини із цього розділу (8-10хв.) представляють результати пояснюють малюнки. Знову обмінюються своїми роботами по колу і отримують завдання придумати ситуацію де порушувалися права дитини і як захищає ці права конвенція. Результати обговорюються.

 

Підсумки. Гра «УЛЮБЛЕНІ РЕЧІ»

Мета: піднести   настрій   учасників,   оптимістично   їх налаштувати, зняти напруженість.

Хід гри

Учасники, сидячи в колі, заплющують очі і тричі роб­лять глибокий вдих. Потім згадують ті речі або події, які несли з собою гарний настрій або почуття задоволення, а далі повільно, намагаючись зберегти гарні відчуття, роз­плющують очі, встають і потягуються. Після закінчення гри присутні за власним бажанням можуть обговорити свої почуття, розповісти про найкращі події у житті, про свої улюблені речі.


ЗНАТИ  СВОЇ  ПРАВА  -  ОЗНАЧАЄ  ВЖЕ НАПОЛОВИНУ  ВОЛОДІТИ  НИМИ

 

Право на життя та розвиток - головне право людини. Стаття 6.

Право на особисте життя. Стаття 16.

Право на індивідуальність. Статті 7, 8.

Право  дитини   знати   своїх   батьків,   право   на   піклування  та

можливість виховуватись у сім'ї. Статті 7-9.

Право   на  свободу  думки,   совісті,   релігії  та   поглядів.   Статті12-14.

Право на свободу асоціації і свободу мирних зборів. Стаття 15.

Право на отримання, передачу, доступ до інформації. Стаття 17.

Відповідальність батьків за виховання дитини. Стаття 18.

Права дитини-сироти. Статті 20, 21.

Відповідальність закладів, які опікуються дітьми. Стаття 3.

Право  на  користування  послугами системи  охорони  здоров'я,

Статті 24, 25.

Право на отримання освіти. Статті 28, 29.

Право  дитини   на   соціальне   забезпечення   і   належний   рівень    життя. Статті 26, 27.

Право на захист від економічної експлуатації. Стаття 32.

Право на захист від незаконного вживання наркотичних засобів

та психотропних речовин. Стаття 33.

Право   на   захист   від   усіх   форм   сексуальної  експлуатації  та сексуального розбещення. Стаття 34.

Право на національну приналежність. Статті 20, 30.

Право на відпочинок і дозвілля. Стаття 31.

Права    дитини-інваліда    і   дитини    з    вадами    фізичного   та

розумового розвитку. Стаття 23.

Права дитини, яка стала жертвою жорстоких, нелюдських або

принижуючих гідність видів поводження. Стаття 39.

Права дитини, яка порушила законодавство. Стаття 40.

 

 

ЩО ТРЕБА ЗНАТИ ПРО ПРАВО І ЗАКОН

 

Твоя найближча мета - знайти, визначити і зайняти своє місце у су­спільстві. Суспільство - це складний механізм, який створився, функціонує і розвивається за певними законами, в рамках певних правил. Ти - частинка суспільства, і наскільки гармонійним буде ваше співісну­вання, залежить, переважно, від тебе як особистості. Все життя людини у суспільстві, в державі відбувається в межах правових та соціальних норм. Людина від народження наділена правами, а з часом, у процесі життя, після досягнення встановленого законом віку набуває здатності мати обов'язки і нести відповідальність за свої дії.

     Однак запам'ятай: поряд з тобою живуть люди, які також мають пра­ва. Тому реалізовувати свої права, не порушуючи при цьому прав і інте­ресів інших, - це своєрідне мистецтво. Досягти такого балансу можливо не тільки завдяки високій правовій свідомості, грамотності чи через страх перед відповідальністю, а перш за все тоді, коли ти в своїх діях керуєшся совістю, порядністю, людяністю, добрими намірами, чесністю, повагою до оточуючих. Народна мудрість гласить: «Якого ставлення бажаєш до себе - так стався і до інших», «Що посієш - те й пожнеш», «Людина - коваль свого щастя», «Життя прожити - не поле перейти», і ці вислови не потре­бують доказів, оскільки перевірені віками.

     Найважливіші для людини та суспільства відносини упорядковані нормами права, тобто нормами, записаними в законах, і кожна людина пе­ребуває під їхнім впливом.

Нині Україна просувається по шляху побудови правової держави. В цей період надзвичайно важливим є формування у всього народу України нового правового мислення, високого рівня правової культури, набуття знань про життєво необхідні закони й уміння використовувати їх у по­всякденному житті. Ти не повинен бути осторонь зазначених процесів, оскільки молодь - це та сила, яка в змозі здійснити перетворення на кра­ще і забезпечити більш справедливе майбутнє держави.

     Запам'ятай! Нормативно-правові акти (закони та підзаконні акти) створюються не для юристів, а для всіх нас. Тому не бійся звертатися до них. Вони зрозумілі, за умови, якщо є інтерес і бажання їх зрозуміти, вра­ховуючи, що норми права носять переважно однозначний характер.


ДІТИ УКРАЇНИ ПРО СВОЇ ПРАВА

(Дані Дитячого Фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні)

У жовтні 2009 року Центр «Соціальний моніторинг» за сприяння Пред­ставництва ЮНІСЕФ в Україні провів соціологічне опитування дітей віком 9-17 років. Мета опитування: вивчити сучасну ситуацію в Україні стосовно реального становища дітей і забезпечення їхніх прав у відповідності до Кон­венції ООН про права дитини, визначити найгостріші проблеми та сфери, що потребують змін у соціальній політиці держави. Опитування проводилося у 106 населених пунктах (24 міста та 82 села) п'яти областей України, інфор­мація отримана від 5221 дитини. Свою думку висловили також 99 експертів - вчителі, вихователі, психологи, соціологи.

Рівень знань дітей про свої права

Частка дітей, які навіть не чули про ті чи інші права, що гарантуються Конвенцією ООН, становить від 9 до 28%. Найменш відомим серед респон­дентів було право на захист від втручання в особисте життя - про нього впер­ше під час опитування почуло 28%. Маловідомими є права дітей на захист від інформації, що шкодить їхньому благополуччю (вперше почуло - 22%), на за­хист від викрадання (21%), від надмірної небезпечної праці (21%), від сексу­альної експлуатації (21%). До числа відносно відомих прав належать право на піклування з боку батьків, родичів, суспільства та держави, а також право на користування своєю мовою (вперше почули про такі права 9%), право на освіту (не знають 12%), право дітей-сиріт та дітей-інвалідів на особливу тур­боту (не знають 11%). Найчастіше проблеми захисту дітей, як свідчить опиту­вання, обговорюються з батьками. Третина опитаних дітей розмовляє про свої права з учителями.

Як дотримуються права дітей

Лише 3% опитаних дітей зазначили, що права дитини в Україні не пору­шуються, 48% вважають, що права дітей порушуються досить часто, 49% ду­мають, що права дитини в Україні порушуються інколи. Кожен четвертий з опитаних був свідком, як порушувалися права інших дітей, майже кожна восьма дитина особисто відчула порушення своїх прав. Серед основних пору­шень прав діти виділяли такі: «дорослі ображають, погрожують, б'ють дітей», «батьки б'ють за погані оцінки, за неслухняність», «батьки б'ють, перебуваю­чи у стані алкогольного сп'яніння», «б'ють однолітки, старші хлопці».

На думку половини опитаних дітей, в Україні порушується право дитини на якісну медичну допомогу, значна частина респондентів вважає, що в Ук­раїні порушуються права на повноцінне харчування (37%), на отримання гідної освіти (33%), на достатній для розвитку дитини рівень життя (33%), на відпочинок (29%). Недостатньо захищеними державою від жорстокості, зну­щання, брутального поводження, викрадення та продажу вважають себе близько половини опитаних дітей, від вживання наркотиків - 43%, від сексу­альної експлуатації - 38%, від примусу до підневільної, непосильної, надмірної чи небезпечної праці - 34%.

Третина дітей соціально не захищених категорій особисто зазнала пору­шення своїх прав. Найчастіше це траплялося з дітьми-інвалідами та дітьми з неблагополучних чи багатодітних сімей.

Таким чином, більшість дітей зазнає порушень своїх прав. Вони почува­ються безправними у світі дорослих. У дітей обмежені можливості висловлю­вати та відстоювати свою думку, крім того, вони навіть не знають, до кого звернутися у разі порушення своїх прав.

Соціальне самопочуття дітей

Сімейне оточення. Понад дві третини, або 70%, опитаних висловили по­вне задоволення ставленням до себе у сім'ї. 8% респондентів вважають, що ставлення до них з боку батьків є зовсім незадовільним або скоріше неза­довільним. Відчуття жорстокого ставлення до себе з боку інших членів сім'ї значною мірою залежить від віку дітей: наприклад, дуже часті випадки жор­стокості з наймолодшими серед опитаних. Дітей, які ніколи не зазнавали жор­стокого ставлення до себе, більше у матеріально забезпечених сім'ях. В облас­них центрах і великих містах, порівняно із сільською місцевістю, спо­стерігається значне зростання кількості дітей, які не задоволені ставленням до себе у сім'ї.

Серед найчастіше згадуваних проявів порушення прав дитини у колі сім'ї виділяються такі: втручання в особисте життя дитини, насильство над дити­ною з боку батьків, позбавлення дитини права на власну думку.

Шкільне оточення. Більшість дітей зазначили, що їх влаштовує ставлен­ня до них учителів у школі, де вони навчаються, проте значна частина респон­дентів вказала, що вчителі рідко або навіть ніколи не зважають на їхню дум­ку у прийнятті рішень. 28% опитаних дітей вказали, що в їхньому житті траплялися випадки, коли вчителі ставилися до них жорстоко або навіть зну­щалися.

Експерти досить низько оцінюють можливості дитини отримати допомогу у вирішенні своїх проблем від членів педагогічного колективу свого навчаль­ного закладу. Половина експертів погоджується з думкою, що вчителі, як пра­вило, ігнорують особистість дитини.

Соціальне оточення. Понад половина (56%) респондентів вважають, що їхні ровесники за межами шкільного закладу ставляться до них з теплотою. Відчуття теплоти і любові з боку дорослих діти зазначають у 51% випадків. 34% опитаних зазнавали жорстокого ставлення або знущань від незнайомих ровесників, 20% - від незнайомих дорослих. Найчастіше права порушуються стосовно так званих «дітей вулиці». У них чимало проблем як з ровесниками, так і з незнайомими і знайомими дорослими та представниками правоохорон­них органів. Право цієї категорії дітей на піклування з боку батьків, родичів, громади і держави не забезпечується.

У цілому ситуація щодо дотримання прав дітей поза школою і сім'єю є ду­же складною і суперечливою. Третина експертів висловила переконання, що ніхто з дорослих не сприймає дітей як повноправних членів суспільства. Більшість експертів вважає, що спроби дитини встановити справедливість у будь-яких закладах чи установах без допомоги дорослих приречені на невдачу.

Рівень задоволення базових потреб дітей і планування ними перспек­тив свого майбутнього

Серед опитаних дітей 80% задоволені тим, як складається їхнє життя в цілому, 42 % - повністю, 38% - скоріше задоволені. Найчастіше респонден­ти не задоволені матеріальним становищем сім'ї - 28%, можливістю вільно висловлювати власну оцінку - 28%, своїм здоров'ям – 21%. Серед проблем, що найчастіше виникають у їхньому житті, респонденти називають проблеми у навчанні - 24%, матеріальні проблеми - 18%, проблеми у спілкуванні з ро­весниками - 16%, з батьками - 15%.

Третина опитаних дітей визнали найголовнішим життєвим досягненням здобуття якісної вищої освіти, на другому місці у переліку життєвих здобутків -багатство, престижна робота (31%), на третій позиції - можливість займа­тися улюбленою справою, стати професіоналом, на четвертій - гармонійне сімейне життя. 45% опитаних дітей планують здобути вищу освіту і впевнені, що це їм під силу, 35% респондентів бажають отримати вищу освіту, але не впевнені, що це їм вдасться.