25.11.2020 Тренінг «Ми проти насильства»

Тренінг «Ми проти насильства»

Практичний психолог Жук Лариса В’ячеславівна

загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів с.Строїнці

Мій улюблений світ — без насильства,

Без жорстокості, болю і зла,

Де народом заспівана пісня

Містить тільки хороші слова…

 І. Супрун

Мета: формувати в молодіжному середовищі позитивний імідж здорової людини, діагностувати форми насильства та виявляти дітей, які перебувають у несприятливих умовах, в екстремальній ситуації, ознайомити з різними видами насильства.

 Матеріали: 4—5 аркушів ватману; бейджики; журнали, з яких можна вирізати картинки, аркуш паперу формату А4, на кожного, клей, ножиці, маркери.

Перебіг заходу Вправа «Моє ім’я» Назвіть своє ім’я, особливості вашої поведінки чи зовнішності, які починаються з тієї самої літери, що й ваше ім’я.

 Правила Група формулює правила, за якими планує працювати. Якщо учасники не вказують якогось із основних правил, ведучий/тренер називає його сам

. Очікування. Запис та озвучення очікувань учасників від тренінгу.

 3 Перш ніж розпочати наші вправи, я хочу ознайомити вас з синьою стрічкою квітня і кожному з вас вручити ці стрічки, якщо ви згодні з цією акцією. Синя стрічка квітня Початок цієї традиції поклала історія, що відбулася навесні 1989 року. Мешканка Норфлока (США) Бонні Фіней довідалася про загибель свого чотирирічного онука Майкла. Раніше хлопчик знаходився в лікарні з травмами, а потім був уміщений до фостерної (приймальні) на три тижні. Коли після закінчення тритижневого терміну дитину намагалися повернути рідній матері, Майкл плакав, кричав, що мама його не любить, і не хотів вертатися. Бабуся за станом здоров’я не могла піклуватися про дитину і взяти Майкла до себе, хоча розуміла, що йому не можна повертатися додому. Однак суд вирішив, що кращим місцем для дитини буде її рідний дім. Бонні Фіней більше не бачила свого онука. Незабаром її молодша онучка також потрапила до лікарні з переломом ноги в чотирьох місцях, а на руках були опіки від сигарет. І тільки після цього почалися пошуки зниклого Майкла. Виявилося, що хлопчик був убитий у будинку матері, поміщений в шухляду від інструментів, а потім утоплений у болоті три місяці тому. Те, що сталося, настільки сколихнуло Бонні Фіней, що вона вирішила присвятити своє життя боротьбі з насильством над дітьми. Під час похорону онука вона прив’язала синю стрічку до антени свого фургона, тим самим вона хотіла привернути увагу людей до цієї проблеми. Незабаром її підтримали різні агентства, ділові кола, місцеві співтовариства. Багато добровольців приєдналися до неї. Чому синій колір? Бонні Фіней пояснює це тим, що вона не може забути синці на тілі своїх онуків. Синій колір служить постійним нагадуванням про те, що необхідно боротися з насильством і захищати дітей від насилля.

 4 Вправа «Насильство» Учасникам пропонується написати на стікерах три асоціації зі словом «насильство», а на іншому три асоціації зі словом «ненасильство». Стікери вивішуються на ватмані в потрібний блок «Насильство» та «Ненасильство».

 Гра «Поміняйтесь місцями»

Вправа на розігрів групи, активізацію. Ведучий пропонує якомога швидше помінятись місцями (не домовляючись) тим, хто: має руде волосся, любить морозиво тощо. Називайте ознаки, притаманні якомога більшій кількості учасників. Діти 11—12 років, намагаючись зайняти місце, частіше за все не звертають уваги на інших, тому можливі зіткнення на шляху до вільного стільця, штовхання. Слід обговорити почуття обох сторін умовної сутички, наголосити, що, піддаючись прагненню досягти бажаної мети, не потрібно забувати про своїх друзів.

Вправа «Колаж почуттів»

Кожній дитині пропонують зробити (з фотографій, картинок із журналів) колаж будь-якого почуття, що стосується насильства. Потім учасники вгадують, яке це почуття, яким чином отримана картинка виражає його, хто зображений на колажі — жертва чи людина, котра скоїла насильницький акт. Якщо діти побачили в цих ілюстраціях інші почуття, запропонуйте їм пояснити свою думку. Введення в проблему

5 Мозковий штурм «Пояснення у випадках домашнього насильства»

Проводиться сесія вільного обговорення. Тема обговорення – найбільш розповсюдженні теорії домашнього насильства. Тренер по черзі і хаотично просить кожного учасника поділитися своїми ідеями. Ідеї не критикуються, учасники можуть базувати свої ідеї на ідеях, висловлених іншими. Запитання для обговорення: У випадках домашнього насильства які пояснення його причин вам доводилося чути ? Як ви думаєте, які пояснення можуть бути використані у випадках домашнього насильства? - протягом 5-7 хвилин записуються на плакаті чи дошці будь-які ідеї, коментарі або запитання, висловлені учасниками. Записані ідеї залишаються на місці, де їх видно учасникам протягом усього курсу.

Тест «Насильство»

Цей елемент зустрічі є не лише діагностичним, а й активізує знання учасників тренінгу, що допомагає провести наступний етап не лише методом міні-лекції, а й методом мозкового штурму. Ведучий. Дайте відповіді на запитання («так» або «ні»), наведені нижче.

1. Чи карають фізично твоїх друзів їхні батьки?

2. Тебе ображають твої брат чи сестра?

 3. Чи було так, що батьки ставилися до тебе байдуже?

4. Чи було так, що близькі родичі ставилися до тебе байдуже?

 5. Твої батьки лають тебе?

6. Чи можеш ти сказати про свою родину, що вона неприязно ставиться до тебе?

7. Чи траплялося так, що вдома з тебе насміхалися?

 8. Чи є в тебе знайомі, чиї батьки знущаються, постійно ображають їх?

 9. Чи були ви вдома свідками насильства (фізичних ушкоджень)?

 Міні-лекція «Що таке насильство?»

Можна виділити чотири типи жорстокого поводження з дітьми.

 1. Фізичне насильство — невипадкове завдання тілесних ушкоджень.

2. Сексуальне насильство — використання людини для отримання сексуального задоволення.  

3. Занедбаність — нездатність батька або особи, яка доглядає за дитиною, забезпечити основні потреби дитини в їжі, одязі, житлі.

4. Психологічне насильство — відсутність у родині доброзичливої, здорової атмосфери. Може виявлятися у: • зневазі — послідовній нездатності батьків чи особи, яка здійснює догляд, забезпечити дитині необхідну підтримку, увагу, турботу; • жорстокому поводженні — хронічних приниженнях, образах і висміюванні дитини, знущанні з неї

. Вправа «Що ми можемо зробити»

Кожен учасник отримує три аркуші паперу. Завдання: на першому аркуші написати відповідь на питання: «Що я можу зробити для попередження та подолання проблеми домашнього насильства?»,

 «Що може зробити суспільство для подолання цієї проблеми?», «Що може зробити держава?» На фліпчарті намальований будинок. Відповіді на перше запитання – на місці фундаменту, на 2-е – на місці стін, на 3-є – на дах. Тим самим ми проговорюємо важливість кожної з цих «цеглинок» для побудови будинку без проблем домашнього насильства. Підсумки для завершення: домашнє насильство є системою жорстокої та небезпечної поведінки, яка може включати в себе акти залякування, ізоляції та примусу. Метою домашнього насильства є встановлення та укріплення влади і контролю над іншою людиною. Для досягнення цієї мети кривдник може застосовувати фізичне, емоційне і сексуальне насилля. Хоча домашнє насильство має багато схожих характеристик з насиллям, яке вчиняє стороння людина, реакція суспільства, кривдника і жертви на цей вид насилля дуже відрізняється від інших форм насилля. Домашнє насильство порушує багато прав, які захищаються міжнародними законами про права людини. Уряд відповідальний за прийняття засобів по ліквідації домашнього насильства. Дослідження підтверджують, що джерело ДН криється в залежній ролі жінки, яку вона грає у суспільстві. Декларація ООН по Ліквідації усіх форм насильства проти жінок як вияв «історично нерівного співвідношення влади між чоловіком і жінкою». В той же час насилля є «одним з механізмів, як