30.11.2020 МІЖНАРОДНА СОЛІДАРНІСТЬ ПРОТИ НАЙГІРШИХ ФОРМ ДИТЯЧОЇ ПРАЦІ

МІЖНАРОДНА СОЛІДАРНІСТЬ ПРОТИ НАЙГІРШИХ ФОРМ ДИТЯЧОЇ ПРАЦІ

Мета: познайомити педагогів із досвідом співпраці на міжнародному рівні щодо захисту дітей від найгірших форм дитячої праці.

Завдання: v розкрити зміст поняття «дитяча праця», «найгірші форми дитячої праці», «експлуатація»; v визначити причини, що зумовлюють високу зайнятість дітей у світі; v познайомити підлітків з умовами, які створені в Україні й на міжнародному рівні щодо захисту дітей від найгірших форм дитячої праці

. Ключові слова: «солідарність», «міжнародне право», «гарантії», «найгірші форми дитячої праці».

 Матеріали та обладнання: аркуші А1, А3, маркери, картки з видами робіт, до яких залучаються діти, роздатковий матеріал, ватман.

ПЛАН

1. Вступне слово педагога (3 хв.).

 2. Вправа «Працювати – не експлуатувати» (15 хв.).

 3. Інформаційне повідомлення «Ситуація у світі стосовно дитячої праці» (5 хв.).

4. Вправа «Щит» (20 хв.).

5. Підбиття підсумків (2 хв.).

ПРОТИ НАЙГІРШИХ ФОРМ ДИТЯЧОЇ ПРАЦІ

ХІД ЗАНЯТТЯ

 Вступне слово педагога (3 хв.)

Психолог  зазначає, що тема заняття підказана самим життям. Дуже багато дітей і в Україні, і навіть у найрозвиненіших країнах світу стикаються з проблемою, коли, незважаючи на свій вік, вони вимушені працювати, щоб допомогти своїм сім’ям, навіть за рахунок навчання в школі, занять, які б розвивали їх, вдосконалювали їхні можливості, що, як правило, заважає їм підготуватися до майбутнього самостійного життя, шкодить здоров’ю. Психолог говорить, що підлітки отримають можливість дізнатися про досвід спільної роботи урядів, громадських організацій різних держав, спрямованої на захист дітей від експлуатації та жорстокого поводження щодо дітей, які працюють.

Вправа «Працювати – не експлуатувати» (15 хв.)

Етап 1 (час виконання – 5 хв.).

 Психолог об’єднує педагогів у дві або чотири групи залежно від загальної кількості учасників і дає завдання:

сформулювати визначення понять «дитяча праця» – група 1 (або 1, 3);

«експлуатація» – група 2 (або 2, 4).

По завершенні групи вивішують на дошці плакати з визначеннями, зачитують їх.

Етап 2. Психолог роздає двом групам по шість карток (див. Роздатковий матеріал), на яких записані приклади діяльності, до якої залучаються діти, і ставить завдання:

 подумати і, спираючись на визначення понять, дати відповідь, чи є записаний на картці вид роботи експлуатацією дитячої праці, чи ні. Після обдумування представники груп по черзі зачитують запис на одній з карток, коментують його, додають аргументи. Коли всі картки опрацьовані, психолог проводить обговорення результатів роботи.

Запитання для обговорення:

v Які ознаки свідчать про те, що певний вид праці є експлуатацією дитячої праці (умови праці, тривалість робочого дня тощо)?

Відповіді на це запитання психолог записує на плакаті «Ознаки експлуатації дитячої праці».

v У чому небезпека експлуатації для дитини?

Який вплив вона має на дитину?

Відповіді на це запитання педагог записує на плакаті «Наслідки».

v Що необхідно знати, щоб не стати жертвою експлуатації? Далі психолог пропонує учням продовжити роботу в тих же групах і дає завдання: сформулювати критерії (показники) найгірших форм дитячої праці. До уваги психолога: У разі потреби можна запропонувати педагогам скористатися інформаційними матеріалами «Основні положення Конвенції Міжнародної організації праці (МОП)» №182 і рекомендацією МОП № 190 з використання найгірших форм дитячої праці. По завершенні групи представляють результати роботи у вигляді плакатів «Найгірші форми дитячої праці».

Психолог проводить обговорення результатів вправи.

 Запитання для обговорення:

v Що дало вам виконання завдань цієї вправи?

Інформаційне повідомлення «Ситуація у світі стосовно дитячої праці»(5 хв.) Психолог повідомляє: «Практично в усіх країнах значна кількість дітей працює, хоча виконувана ними робота, а також форми та умови праці різні, залежно від країни і ситуації. Участь дітей у виконанні деяких видів легких робіт, наприклад, допомога батькам у родинних і домашніх справах (які не забирають багато часу), трудова діяльність підлітків протягом кількох годин до чи після шкільних занять, а також під час канікул, щоб заробити на кишенькові витрати, – усе це розглядається як елементи виховання хлопчиків та дівчаток, а також як спосіб набуття професійних базових навичок і вміння адаптуватися в суспільстві. Це сприяє підвищенню їхньої самосвідомості та впевненості в собі, водночас дає їм можливість зробити внесок у власне благополуччя та сімейний бюджет. Однак це не вважається експлуатацією дитячої праці. Поняття «експлуатація дитячої праці» охоплює як оплачувану, так і неоплачувану роботу та діяльність, що пов’язані з психологічною, фізичною або моральною небезпекою чи заподіянням шкоди. Це саме така праця, яка позбавляє дітей можливості навчатися в школі або змушує їх, окрім шкільних занять і домашніх обов’язків, завантажувати себе додатковою роботою, що виконується в інших місцях, – роботою, котра закріпачує їх ї відриває від сім’ї. До уваги педагога Експлуатація дитячої праці – використання найманої праці неповнолітніх осіб без дотримання вимог чинного законодавства стосовно нормування її оплати та забезпечення нормативних вимог її безпеки для здоров’я, надання соціальних та інших гарантій. Нерідко можна бачити, коли діти миють машини, працюють на базарах або жебрачать, замість того, щоб навчатись у школі. За даними Міжнародної організації праці, щорічно у світі більше ніж 300 млн дітей працюють, понад 200 млн не відвідують школу. Вербують дітей, потерпілих від торгівлі людьми та експлуатації праці, найчастіше пропонуючи їм такі види робіт, як торгівля на вулиці, домашня робота, робота в сільському господарстві, надання секс-послуг, танці, робота офіціантами, продавцями, прибиральниками. На місці призначення дітям рідко доводиться працювати за домовленістю, натомість їх примушують жебракувати, танцювати чи надавати секс-послуги. Іноді дітям доводиться працювати по 12 годин щодня, часто вночі. Вони ізольовані від контактів із сім’ями та знайомими. Як правило, діти не отримують винагороди за свою працю, а якщо це трапляється, то оплата здійснюється тютюном, наркотиками чи алкогольними напоями з метою викликати у них залежність. До уваги педагога Найгірші форми праці дітей (НФПД) – це: - усі форми рабства та практика, подібна до рабства, як, наприклад, торгівля дітьми, боргова кабала та кріпацька залежність, а також примусова праця, у тому числі використання дітей у військових конфліктах; - використання, вербування та пропонування дитини для занять проституцією, для виробництва порнографічної продукції або для порнографічних вистав; використання, вербування та пропонування дитини для протиправної діяльності, наприклад, виробництва та продажу наркотиків; - робота, яка за своїм характером та умовами, за яких вона виконується, може завдати шкоди здоров’ю, безпеці або моральності дітей. Важливим кроком у напрямі протидії експлуатації праці дітей стала ратифікація українською державою у жовтні 2004 року Конвенції Міжнародної організації праці № 182 «Про найгірші форми праці дітей». Найгірші форми дитячої праці – найбільш брутальне та грубе порушення прав дітей. Беручи до уваги ситуацію, що склалася в Україні і у всьому світі, відповідно до вимог Конвенції ООН про права дитини та з урахуванням цілей розвитку, проголошених Декларацією тисячоліття ООН, і стратегії Підсумкового документа Спеціальної сесії в інтересах дітей Генеральної Асамблеї ООН “Світ, сприятливий для дітей” держави визначили також метою "захист дітей від шкоди та експлуатації». Конвенція МОП № 138, 182, Конвенція ООН про права дитини – основні міжнародні документи, що регулюють питання залучення дітей до праці, ратифіковані Україною. До уваги педагога Готуючись до повідомлення, доцільно використовувати

 Інформаційні матеріали для педагога «Чому підлітки працюють?»

 Вправа «Щит» (20 хв.)

 Наступні завдання виконуються педагоги в групах по чотири – п’ять осіб. Результатом роботи є плакати, на яких записані причини/заходи запобігання експлуатації дитячої праці. Педагог звертається до плакату «Наслідки», на якому записані наслідки найгірших форм дитячої праці, і пропонує підліткам визначити (час виконання 10 хв.): v причини високої зайнятості дітей (дві групи); v яким чином можна запобігти поширенню найгірших форм дитячої праці (дві групи). По завершенні роботи над плакатом групи за методикою «карусель», за годинниковою стрілкою передають плакати сусіднім групам. Ті, отримавши плакат, читають зафіксовані на ньому причини або заходи, що запобігають дитячій праці, у разі необхідності доповнюють і передають наступній групі. вважається завершеною, коли до групи повертається її плакат. Наприкінці педагог роздає підліткам інформаційні матеріали: «Чому діти працюють?», «Документи, які регулюють працю дітей в Україні» та проводить обговорення результатів вправи.

 Запитання для обговорення:

 v Що вдалося з’ясувати під час виконання вправи?

Підбиття підсумків (2 хв.)

 Запитання до теми:

1. Чи можна вважати виконання дітьми легкої роботи експлуатацією дитячої праці? Чому?

 2. Чим характеризується експлуатація дитячої праці?

3. Найгірші форми дитячої праці – це ...?

4. Які основні причини високої зайнятості дітей?

5. Яким чином можна запобігти поширенню найгірших форм дитячої праці на міжнародному та національному рівнях?